Complicity Across the Atlantic
A Literary Liaison between Two Androgynous Artists
DOI:
https://doi.org/10.13135/1592-4467/8606Parole chiave:
androgynous, the Atlantic, artistic borrowingAbstract
Never anxious about artistic ‘borrowing,’ Tennessee Williams reputedly considered himself heir to this perennial practice as he lavishly ‘littered’ his own ‘original’ works with overt and covert references to literary luminaries from past and present. And yet, it is safe to state that much of his cultural renown is due to his unique artistic sensitivity. However, with one fellow artist this barefaced borrowing takes on a reciprocal turn – nurtured by a shared fascination with the mythological figure of Orpheus, an ambitious adaptation of Streetcar by one of them, an equally shared admiration by and fascination for the actress Tallulah Bankhead, and finally a conspicuous copying of significant chunks from The Eagle Has Two Heads by the other. Indeed, the artistic interactions between Tennessee Williams and the French paragon of modernism Jean Cocteau strike by their repeated returns. This essay therefore picks up where leading Williams scholar Gilbert Debusscher’s analysis about the impact of Cocteau’s Eagle on The Milk Train Doesn’t Stop Here Anymore left off thirty years ago. By both retracing the intricacies of their mutual influences while assessing the stylistic and semiotic means with which these came into being, it purports to present an analogy-based reassessment of the Williams-Cocteau interchange and of the so-called ‘problem of influence’ alike.
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Avviso sul Copyright
RSAJournal applica una licenza CC BY-NC-ND a tutti i suoi contributi. Questa licenza consente agli utenti di copiare e distribuire il materiale in qualsiasi supporto o formato solo in forma non adattata, per scopi non commerciali e a condizione che venga esplicitato/a l'autore/autrice dell'opera. CC BY-NC-ND include i seguenti elementi:
- BY: L'autore deve essere riconosciuto come tale.
- NC: Sono consentiti solo utilizzi non commerciali dell'opera.
- ND: Non sono consentite opere derivate o adattamenti dell'opera.
Gli autori che pubblicano con questa rivista accettano i seguenti termini:
- Gli autori conservano il copyright e tutti i diritti di pubblicazione per i loro contributi alla rivista.
- Gli autori concedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione in base alla licenza internazionale Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, che consente ad altri di condividere l'opera non modificata per scopi non commerciali a condizione che venga esplicitato/a l'autore/autrice dell'opera e la sede di pubblicazione iniziale (questa rivista).
- Gli autori sono in grado di stipulare accordi contrattuali separati e aggiuntivi per la distribuzione non esclusiva della versione pubblicata dalla rivista (ad esempio, per inserirla in una repository istituzionale o pubblicarla in un libro), con l'indicazione che il contributo è stato precedentemente pubblicato in RSAJournal.