BIOPOLITICS AND THE BODY IN NAZI CINEMA

  • Raissa Baroni Università degli Studi di Torino
Parole chiave: Visual culture, aestheticization of politics, microphysics of power, techniques of the body, Nazi cinema

Abstract

From the logocentric culture to the visual culture, the cinema has gained its emancipation as most powerful and important of arts, especially due to the totalitarian strategies that used it toward an aestheticization of politics to control the masses. The following is an analysis of the effects of the totalitarian Nazi power on the body, conducted by means of the German film Triumph of the will by Leni Riefenstahl. On the one hand, through the concept of microphysics of power and the implications of the techniques of the body will be explained how the bio-power works and circulates; on the other hand, this study shows how the viewing of a film can activate the mirror-neurons in our brain and implicate the mimetic desire and the social mimetism.

Biografia autore

Raissa Baroni, Università degli Studi di Torino
Laureata in Lingue straniere per la comunicazione internazionale (magistrale) all'Università degli Studi di Torino. Precedentemente laureata presso la facoltà di Lingue e letterature straniere e Culture moderne all'Università degli Studi di Urbino "Carlo Bo".

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Pubblicato
2018-06-29
Come citare
Baroni, R. (2018). BIOPOLITICS AND THE BODY IN NAZI CINEMA. RiCOGNIZIONI. Rivista Di Lingue E Letterature Straniere E Culture Moderne, 5(9), 115-128. https://doi.org/10.13135/2384-8987/2659
Sezione
ItINERARI