Italian grammatology in the first half of the 20th century. Reflections on the margin of a recent book

Authors

  • Francesca Virginia Geymonat Università degli Studi di Torino

DOI:

https://doi.org/10.13135/2384-8987/1101

Keywords:

School Grammars, Applied Linguistics, Italian Grammaticography

Abstract

A study of school grammars published in the first half of the twentieth century suggests that teaching of Italian language was often promoted as introduction to scientific thought. Grammaticography took inspiration from parallel trends in dialectology and in teaching other languages. Young scholars such as Migliorini and Devoto, abreast of scholarly developments in Europe, authored school texts.

References

Coppini, D. (2003), Filologia classica tra Otto e Novecento, in E. Malato (diretta da), Storia della letteratura italiana, Roma, Salerno, XI. La critica letteraria dal Due al Nocevento, pp. 911-928

Demartini, S. (2014), Grammatica e grammatiche in Italia nella prima meta del Novecento. Il dibattito linguistico e la produzione testuale, prefazione di G. Patota, Firenze, Cesati

Mortara Garavelli, B. (1997), Manuale di retorica (1988), Milano, Bompiani

Pasquali, G. (1941), Grammatiche, in «Nuova Antologia», 417, pp. 407-414

Timpanaro, S., Folena, G. (1970), Giorgio Pasquali, in G. Grana (diretta da), Letteratura italiana. I critici: storia monografica della filologia e della critica moderna in Italia, Milano, Marzorati, pp. 1803-1833

Published

2015-12-30

How to Cite

Geymonat, F. V. (2015). Italian grammatology in the first half of the 20th century. Reflections on the margin of a recent book. RiCOGNIZIONI. Rivista Di Lingue E Letterature Straniere E Culture Moderne, 2(4), 289–300. https://doi.org/10.13135/2384-8987/1101

Issue

Section

SeGNALI