The use of commas in middle school students' writing
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/1073Keywords:
Syntactic vs. Textual Comma, Information Structure, Utterance Boundaries, Punctuation Problems, School EssaysAbstract
This paper investigates the actual use of the comma in texts of Swiss middle-school students with Italian as their first language. Based on recent punctuation studies about the Italian language, we first distinguish between a syntactic and a textual use of the comma. The analysis of 60 student papers then reveals that the learner’s main punctuation problems are not due to syntactic reasons but to textual reasons: the students struggle with organizing and hierarchizing their thoughts within the text.References
Coviello, D. (2014), La lingua scritta degli allievi ticinesi di quarta media. Problemi di segmentazione del testo, in I. Korzen, A. Ferrari, A-M. De Cesare (a c. di), Tra romanistica e germanistica: lingua, testo, cognizione e cultura. Between Romance and Germanic: language, texte. Cognition and culture, Bern, Peter Lang: 159-174.
Cresti, E. (2012), Costrutti paratattici nell’italiano parlato spontaneo e nell’italiano scritto letterario, In P. Bianchi (ed.) Per una educazione linguistica razionale, Bologna, il Mulino: 363-385.
Ferrari, A. (2004), Le funzioni della virgola. Sintassi e intonazione al vaglio della testualità, in P. D’Achille (a c. di), Generi, architetture e forme testuali. Atti del Convegno SILFI (Roma, 1-5.10.2002), Vol. I, Firenze, Cesati: 107-127.
Ferrari, A. (2012), La virgola e il punto nello scritto-scritto e nello scritto mediato dalla rete. Descrizioni e spiegazioni, in N. De Blasi (a c. di), La variazione nell’italiano e nella sua storia. Varietà e varianti linguistiche e testuali, Atti del XI Convegno SILFI (Napoli, 5-7.10.2010), Firenze, Cesati: 13-27.
Ferrari, A (2014a), Linguistica del testo. Principi, fenomeni, strutture, Roma, Carocci.
Ferrari, A. (2014b), Punteggiatura e segmentazione del testo, in I. Korzen, A. Ferrari, A-M. De Cesare (a c. di), Tra romanistica e germanistica: lingua, testo, cognizione e cultura. Between Romance and Germanic: language, texte. Cognition and culture, Bern, Peter Lang: 175-196.
Ferrari, A., Lala, L. (2013), La virgola nell’italiano contemporaneo. Per un’approccio testuale (più) radicale, in “Studi di grammatica italiana”, Volume XXIX-XXX, Accademia della Crusca: 479-501.
Ferrari, A., Zampese, L. (in preparazione), Parole frasi testi, Roma: Carocci.
Fornara, S. (2010), La punteggiatura, Roma, Carocci.
Lang, E (1984), The Semantics of Coordination, Amsterdam: Benjamins.
Mortara Garavelli, B. (2003), Prontuario di punteggiatura, Roma-Bari, Laterza.
Notarbartolo, D (2014), Competenze testuali per la scuola, Roma, Carocci.
Serafini, F. (2012), Questo è il punto. Istruzioni per l’uso della punteggiatura, Roma-Bari, Laterza.
Serianni, L. (2001), Sul punto e virgola nell’italiano contemporaneo, in “Studi linguistici italiani”, 27, 2: 248-255.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
RiCognizioni is published under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask further permissions both to author or journal board.