Narrating the Nuclear Armageddon
The Atomic Menace in the US Popular Culture of the 1980s
DOI:
https://doi.org/10.13135/1592-4467/8471Parole chiave:
nuclear war, Armageddon, atomic menaceAbstract
During the 1980s, the idea that a nuclear war could materialize led not only to an unprecedented antinuclear mobilization in the US and Europe and to a public conversation on these themes, but also to a series of cultural initiatives designed to alert public opinion and politicians to the atomic peril. In this political and social context, key cultural moments can be detected in the book Fate of the Earth, in the initiatives that revolved around the Nuclear Winter Scenario, and in the TV movie The Day After. Using primary sources and through an historical approach, this article aims at analyzing how these cultural products described the consequences of a nuclear war on the planet, highlighting also the environmental costs of a nuclear war, and their impact on US public opinion and media. Moreover it discusses how the scheduled airings of The Day After in 1983 became the arena for a political and media clash between the Ronald Reagan Administration and the antinuclear movement, since both actors indeed tried to exploit the film to influence public opinion on US nuclear posture.
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Avviso sul Copyright
RSAJournal applica una licenza CC BY-NC-ND a tutti i suoi contributi. Questa licenza consente agli utenti di copiare e distribuire il materiale in qualsiasi supporto o formato solo in forma non adattata, per scopi non commerciali e a condizione che venga esplicitato/a l'autore/autrice dell'opera. CC BY-NC-ND include i seguenti elementi:
- BY: L'autore deve essere riconosciuto come tale.
- NC: Sono consentiti solo utilizzi non commerciali dell'opera.
- ND: Non sono consentite opere derivate o adattamenti dell'opera.
Gli autori che pubblicano con questa rivista accettano i seguenti termini:
- Gli autori conservano il copyright e tutti i diritti di pubblicazione per i loro contributi alla rivista.
- Gli autori concedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione in base alla licenza internazionale Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0, che consente ad altri di condividere l'opera non modificata per scopi non commerciali a condizione che venga esplicitato/a l'autore/autrice dell'opera e la sede di pubblicazione iniziale (questa rivista).
- Gli autori sono in grado di stipulare accordi contrattuali separati e aggiuntivi per la distribuzione non esclusiva della versione pubblicata dalla rivista (ad esempio, per inserirla in una repository istituzionale o pubblicarla in un libro), con l'indicazione che il contributo è stato precedentemente pubblicato in RSAJournal.