"In Nature's Dress." The Anthropocene, Talking Nature and the Poetry of Margaret Cavendish
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/8414Parole chiave:
Anthropocene, English literature, Poetry, Science, Seventeenth CenturyAbstract
This paper examines a selection of poems on nature by Margaret Cavendish, an English poet and natural philosopher active in the mid-seventeenth century. Cavendish’s conception of nature was “organicist”, meaning that all creatures – humans, animals and plants alike – share similar abilities in terms of feeling and reasoning. In this essay, Cavendish’s organicism will be discussed as the philosophical framework of her collection Poems, and Fancies (1653), especially those poems in which beasts, plants or nature herself engage in dialogue with human beings about their relationship with the environment. It will be argued that Cavendish’s choice to give voice to nature works as a fictional strategy to help readers imagine an alternative idea of nature, one different to that of nature as resource that was becoming increasingly widespread with the advent of early modern science. In the final section, it will finally be suggested that reading Cavendish’s poetry through the lens of post-humanism can contribute to present-day discussions on the Anthropocene.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).