Competenze comunicative e relazioni interpersonali
L’insegnamento dell’inglese nella Scuola Secondaria Superiore italiana
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/7218Parole chiave:
Communicative Approach, CLT, TEFL in Italian Secondary Schools, Post-MethodAbstract
The Communicative Approach or CLT was a revolution in applied linguistics in the 1990s and is still the last theoretical framework in TEFL. It aroused great enthusiasm at the time but was also subject to some criticism. In Italian Secondary Schools it was never fully applied and did not leave a relevant mark on the didactics of the English language. At present, most Italian university students in foreign languages and literatures, and future teachers of English, still show the imprint of a traditional language learning experience that owes much to deductive reasoning, a structural syllabus, and even the influence of the Grammar-Translation Method. This essay investigates the reasons why CLT was not so successful in the Italian context, considers its future prospects in the current “post-method” period, and envisages possible solutions for an effective approach in language teaching that combines tradition and innovation, the achievement of institutional requirements and of students’ interaction, and the development of communicative competence and accuracy.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).