Semantic of Iconic Languages
The IKON language and linguistic resources
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/7095Parole chiave:
Semantics, Icons, Visual semiotics, Semasiographies, Linguistic ResourcesAbstract
Written language production evolved from the representation of meanings to the representation of sounds, and more recently is now increasingly integrated by elements such as emoticons, emojis, and stickers. Our main question is: how can we represent verbal language through icons? In this regard, we have successful experiments: Emojiitaliano for the translation of Pinocchio (Chiusaroli et al., 2016), Augmentative and Alternative Communication (AAC), and others. These systems rely on different semantic approaches to translate concepts into pictograms, ideograms, or abstract symbols (Albacete et al., 1994; Tenny, 2014). The contribution of the present work is threefold: we give a review of different semantic approaches in modern iconic languages and semasiographies; we then present IKON, a new iconic language conceived as a novel step into the evolution of iconic languages introducing the use of lexical resources and semantic ontologies to build more precise icons.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).