La Lingua dell'AfD
Uno studio politolinguistico sulla base di dibattiti televisivi
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/5213Abstract
The Alternative für Deutschland (AfD) is a young German right-wing party, whose success at the last federal election 2017 was considered unexpected. One of the reasons for this result lies certainly in the language they resort to. Among the many linguistic studies about this party, no one seems to have focused on political talk shows, that is, “hybrid” situations, in which institutional and everyday elements merge and political actors “stage” their ideas and personal profiles for their positive self-presentation. Therefore, this article aims at analysing the language used by the two leading candidates of the party for the federal elections 2017, Gauland and Weidel, in political talk shows which took place between that and the previous year. Drawing mainly on the politlonguistic frame of analysis, combined with other tools derived from the Sprachkritik and the conversation analysis, this investigation sheds light on the main lexical-semantic, rhetorical-argumentative, pronominal and other strategies put into practice by the party in political televised debates.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).