Riflessioni su una didattica della letteratura inglese per la scuola secondaria superiore
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/513Parole chiave:
teacher education, didactics of English literature, literary text, development of awareness and critical abilities, Geoffrey Chaucer, modular units.Abstract
Reflections on English literature teaching in secondary high school. In Italian High Schools, literature in English is still often taught as the history of English literature, according to established tradition or convenience, although the Ministry of Education has given teachers ample freedom in the choice of texts, encouraging themes and genres close to students. The literary text most effectively contributes to improving the students’ knowledge of a foreign culture as well as their cultural awareness and critical abilities. A teacher course on the didactics of English literature must therefore help its participants to make the most of this extraordinary linguistic, cognitive and educative instrument, avoiding a reassuring but inefficient approach. My teaching experience in the TFA programme has pointed out that highly selected and linguistically proficient future teachers do not need to go through content again but should be freed from outdated teaching methods in favour of flexible and dynamic practices, including choice of appropriate and contextualised texts, interaction between text and reader, and connection of the text with the present and the students’ life. And the trainees may be surprised at the enormous possibilities of a faraway text such as Geoffrey Chaucer’s Canterbury Tales.
Riferimenti bibliografici
Coppola, P. (2006), Bringing Literature into the Class: Chaucer’s Canterbury Tales, in “Joint Venture”, supplemento di “Englishes”, 30, pp. 30-38.
Heaney, D. et al (2009), Continuities, Milano & Torino, Lang Edizioni.
McRae, J. (1991), Literature with a small ‘l’, London, Macmillan.
Pozzi Lolli, M.L. / Stagi Scarpa, M. (2006), Un curricolo modulare: la letteratura inglese, Roma, Carocci Faber.
Spiazzi, M. / Tavella, M. (19971; 20002), Only Connect…, Bologna, Zanichelli.
Spiazzi, M. / Tavella, M. (2009), Only Connect… New Directions, Bologna, Zanichelli.
Spiazzi, M. et al (2013), Performer, Bologna, Zanichelli.
Stagi Scarpa, M. (2005), La didattica della letteratura in lingua straniera, oggi, in Id. (a cura di) Insegnare letteratura in lingua straniera, Roma, Carocci Faber, pp. 11-35.
Stagi Scarpa, M. / Pozzi Lolli, M.L. (2002), As If: A Modular Course of Literature, Torino, SEI.
Widdowson, H.G. (1975), Stylistics and the Teaching of Literature, London, Longman.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).