POESIA E MUSICA. LE RAGIONI DEL RITMO
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/3189Parole chiave:
RITMO, MUSICA, POESIAAbstract
Poetry and Music. The reasons of rhythm. This paper aims at exploring the theme of Poetry and Music though the whole work of L.S. Senghor as described by various authors. A general account of the reading aspects of poetry in relationship with its functions is given in reference to a well-known dichotomy suggested by Senghor in terms of raison-oeil vs. raison-étreinte. What we call “Music of Poetry” depends on several construction’s dimensions whose origins may be found in different ways to express meanings. In this view, the real variables affecting the rhythm of poetry reading may be related to what Meschonnic defines as signification and signifiance. Rhythms, refrains, text switchings are responsible of a different encoding level where human factors overtake syntactic constraints. Moreover, reading styles result from historical reasons and cultural contaminations throughout the world and should not be described from a strict acoustic point of view. In the same way, not necessarily through mystic experiences, human beings should rethink how to catch a meaning by according more importance to expression and humanitarian feelings. An example is discussed in reference to the Élegie pour Aynina Fall whose text is published in an Italian translation.##submission.downloads##
Pubblicato
2019-06-30
Come citare
Mariano, G. (2019). POESIA E MUSICA. LE RAGIONI DEL RITMO. RiCOGNIZIONI. Rivista Di Lingue E Letterature Straniere E Culture Moderne, 6(11), 187–197. https://doi.org/10.13135/2384-8987/3189
Fascicolo
Sezione
InCONTRI
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).