LA MELODIA DELLA VOCE. LA LEZIONE AMERICANA
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/3143Parole chiave:
American poetry, American poetics, orality, the lyric.Abstract
The essay investigates the relation between the author’s creative writing and the poetry of a group of American writers who delineate a visible tradition within the national production. This poetry may be described as being written in a plain style, or a communicative, “oral” – sometimes colloquial – language, which often relies on some form of free-verse, and thus entrusts its hopes for a natural but perceptible rhythm to the mimesis, or otherwise the skilled use, of intonation. The ground of the influence of these American poets on the author’s writing – which she has learnt to discern and cultivate in her own body of poetry – is precisely this new poetic language. The reason for the irresistible influence of the American poets’ lesson has been the indication of a viable path toward the discovery of a new mode for the contemporary lyric, after its shedding the excesses of the Romantic guise.Riferimenti bibliografici
Boorstin, Daniel J. (1958), The Americans: The Colonial Experience, New York, Vintage (Random House).
Brodsky, Joseph (1996), On Grief and Reason (1994), in Joseph Brodsky, Seamus Heaney and Derek Walcott, Homage to Robert Frost, New York, Farrar, Straus & Giroux, pp. 5-56.
Culler, Jonathan (2007), Lyric Adress, in Letteratura e Letterature 1, pp. 21-36.
Culler, Jonathan (2008), Why Lyric?, in pmla 123:1, pp. 201-206.
Dickinson, Emily (1955), The Poems of Emily Dickinson, a cura di Thomas H. Johnson, Cambridge, Mass., The Belknap Press of Harvard University Press, 3 voll.
Eliot, Thomas Stearns (1961), On Poetry and Poets, New York, Noonday. 1943.
Frost, Robert (1995), Collected Poems, Prose, & Plays, a cura di Richard Poirier e Mark Richardson, New York, Library of America.
--- (1965), Selected Letters of Robert Frost, a cura di Lawrance Thompson, London, Jonathan Cape.
Loreto, Paola (2017), Poetiche moderniste. Poesia della voce (1914-45), in Paola Loreto e Cristina Iuli (a cura di), La letteratura degli Stati Uniti. Dal Rinascimento americano ai nostri giorni, Roma, Carocci, pp. 175-196.
---, (2009), The Lyric of Contemporary American Poets: from Emerson to Graham, in Letteratura e letterature 3, pp. 113-129.
Matthiessen, Francis Otto (1941), American Renaissance: Art and Expression in the Age of Emerson and Whitman, London, Toronto, New York, Oxford University Press.
Pound, Ezra (1968), Literary Essays of Ezra Pound, introduzione di T.S. Eliot, New York, New Directions. 1918. [Contiene anche A Retrospect].
Tichi, Cecelia (1974), Spiritual Biography and the “Lords Remembrancers”, in Sacvan Bercovitch (a cura di), The American Puritan Imagination. Essays in Revaluation, Cambridge, Cambridge University Press.
Thoreau, David Henry (1992), Walden and Resistance to Civil Government, a cura di William Rossi, New York, Norton. 1966.
Valéry, Paul (2000), Cahiers/Notebooks, Frankfurt am Main, Peter Lang, vol. II.
Whitman, Walt (1982), Complete Poetry and Collected Prose, a cura di Justin Kaplan, New York, The Library of America.
Williams, William Carlos (1958), Il fiore è il nostro segno, a cura di Cristina Campo, Milano, All’insegna del pesce d’oro.
---- (1991), The Collected Poems: Volume I, 1909-1939, New York, New Directions. 1938
--- (1969), Selected Essays, New York, New Directions. [Contiene anche The Poem as a Field of Action.]
Yeats, William Butler (1954), The Letters of W. B. Yeats, a cura di Allan Wade, London, Rupert Hart-Davis.
##submission.downloads##
##submission.additionalFiles##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).