LE DUE LIRICHE DI SAFFO DI GOFFREDO PETRASSI. L'ANTICA MODERNITÀ DEL CANTO
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/3124Abstract
In this article I will briefly analyse and discuss the Two Sappho’s lyrics (based on Salvatore Quasimodo’s translations of Sappho’s poetic fragments), composed in 1941 by Goffredo Petrassi. In the year of Italy’s entry into the war, Quasimodo’s translations change definitely the reception of greek poems, because of a new poetic style without archaisms and rethoric, and closer to modern language. Furhermore, with this ‘renewal’, also a new interest (of composers) for Sappho’s lyric begins: Petrassi (in 1941) and Luigi Dallapiccola (1942) are the first to base their compositions on this ‘modern’ version. Despite the restrictions of categories and definitions (‘modernism’, ‘neo-classicism’, ‘neo-baroque’, avant-garde, etc.) Petrassi’s styles and techniques develop through the years, with a personal synthesis of traditional and contemporary. In this ‘middle-age’ between ‘myth’ of classicism (and nation) and increase of serialism, these lyrics can be observed and analysed as a case of ‘modernization’ and ‘re-translation’; from surveived fragments (6th century BC) to middle-20th century musical modernism.
##submission.downloads##
Pubblicato
Come citare
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).