Rifrazioni di un mondo caleidoscopico: per una lettura dell’opera di V. Majakovskij.

Autori

  • Francesca Galfione Ricercatrice

DOI:

https://doi.org/10.13135/2384-8987/1750

Parole chiave:

Mayakovsky – Ripped verse – Formal analysis – Poetic credo - Displacement

Abstract

A formal approach has been chosen to investigate Vladimir Mayakovsky’s poetic credo: the functional analysis of the literary process constitutes the guiding principle for the description and classification of the analysed issues. A small selection of poems has been investigated focusing on rhythmic elements and stylistic procedures: the texts are divided into their component parts, so that the constructional processes can be analysed according to their artistic function. Mayakovsky’s “ripped” verse reminds us of Cubism, being made up of a continuous succession of microtmesis and palindromes; it arouses a sort of “shift” in the literary language and generates a fuzzy semantic system, in which the semasiological weight of each lexeme undergoes a change due to its disposition in the verse line. Once the formal analysis on the selected poems was completed, it appeared clear how specific rhythmic-syntactic devices and formal procedures actually carry with them not just a solid poetic vision, but also a subliminal sense of humanity.

Biografia autore

Francesca Galfione, Ricercatrice

Francesca Galfione ha studiato presso l’Università degli Studi di Torino, dove ha discusso una tesi di letteratura russa dal titolo “Rifrazioni di un mondo caleidoscopico: per una lettura stilistica ‘altra’ di V. Majakovskij nel contesto del futurismo russo”. Sta proseguendo il suo percorso di studi presso lo stesso Dipartimento di Lingue e Letterature Straniere e Culture Moderne nel Corso di Laurea Magistrale in Traduzione.

Riferimenti bibliografici

MAJAKOVSKIJ V., Polnoe sobranie sočinenij v trinadcati tomach, Moskva, Chudožestvennaja literatura, 1955.

AMBROGIO I. (a cura di), Majakovskij – antologia lirica, Milano, Edizioni Accademia, 1978².

AMBROGIO I., Majakovskij, Roma, Editori Riuniti, 1976.

BUTTAFAVA G. (a cura di), Per conoscere Majakovskij, Milano, Arnoldo Mondadori Editori, 1977.

CARPI G. (a cura di), Poesie – Vladimir Majakovskij, Milano, BUR, 2014.

CARPI G., Storia della letterature russa. Da Pietro il Grande alla rivoluzione d’Ottobre, Roma, Carocci editore, 2010.

CASARI R., La città–macchina e il laboratorio futurista russo, in LEONE M. (a cura di), La città come testo. Scritture e riscritture urbane, Santa Rufina di Cittaducale (Ri), Aracne, 2008.

ETKIND E., La poetica di Majakovskij, in ETKIND E., NIVAT G., SERMAN I., STRADA V. (a cura di), Storia della letteratura russa. Il Novecento, vol. 2 “La rivoluzione e gli anni Venti”, Torino, Einaudi, 1989-1991, pp. 327-339.

KATANJAN V., Majakovskij. Literaturnaja chronica, Moskva, Gosudarstvennoe Izdatel’stvo Hudozestvennoj Literatury, 1956³.

KRUČENYCH A., CHLEBNIKOV V., Slovo kak takovoe, Moskva, Tipolit. “Ja. Dankin i Ja. Chomutov”, 1913 (Digitalizzazione dell’originale).

NICHOLLS P., La forma e le scritture. Una lettura critica del Modernismo (trad. di S. Mambrini), Roma, Armando, 2000.

RIPELLINO A.M., L’arte della fuga, Napoli, Edizioni Guida, 1988².

RIPELLINO A.M. Poesia russa del Novecento, Milano, Feltrinelli, 1979.

SAMOJLOV D., Kniga o russkoj rifme, Moskva, Chudožestvennaja literatura, 1982².

VITALE S., Per conoscere l’avanguardia russa, Milano, Mondadori, 1979.

WOROSZYLISKI W., Vladimir Majakovskij, in ETKIND E., NIVAT G., SERMAN I., STRADA V. (a cura di), Storia della letteratura russa. Il Novecento, vol. 2 “La rivoluzione e gli anni Venti”, Torino, Einaudi, 1989-1991, p. 289-326.

##submission.downloads##

Pubblicato

2016-12-30

Come citare

Galfione, F. (2016). Rifrazioni di un mondo caleidoscopico: per una lettura dell’opera di V. Majakovskij. RiCOGNIZIONI. Rivista Di Lingue E Letterature Straniere E Culture Moderne, 3(6), 81–91. https://doi.org/10.13135/2384-8987/1750

Fascicolo

Sezione

ItINERARI