The educational function of the teacher-student relationship. Experiences of a work in progress
DOI:
https://doi.org/10.13135/2384-8987/538Keywords:
educational process, teacher’s role, non-authoritarian methods, singularityAbstract
The educational function of the teacher-student relationship. Experiences of a work in progress. The question of the teacher-student relationship is crucial in understanding the complex educational process inside the teaching institution. The approaches a teacher puts into effect in his/her relationship both with the whole group and the single student differ as well as the problems he/she can find either in the mere running of the class or in establishing non-authoritarian learning methods. In that respect, the essay is intended to be the story of the problematizing path started together with the group of the teachers in training and focused on some key-words which held the entire process together: the presentation of the teacher’s role; the relationship with “the difficult boy”; the experience of people who are teachers; meaning and sense of teaching programs. It has emerged a true phenomenology of the roles which brought the irreducible singularity and unicity of being a teacher to light.
References
Adorno, T.W. (1974), Stichworte. Kritische Modelle, Frankfur a.M., Suhrkamp Verlag, 1969; ed. it. Parole chiave. Modelli critici, trad. it. di M. Agrati, Roma, SugarCo.
Adorno, T.W. (2010), Theorie der Halbbildung, Frankfur/M., Suhrkamp; ed. it. Teoria della Halbbildung, a cura di G. Sola, Genova, Il Nuovo Melangolo.
Bauman, Z. (2012), Conversazioni sull’educazione, in collaborazione con R. Mazzeo, Trento, Erickson.
Bertin, G.M. (1976), Educazione al “cambiamento”, Firenze, La Nuova Italia.
Bertolini, P. (1983), Riflessioni e appunti sul concetto di competenza pedagogica, in Id., Pedagogia e scienze umane, Bologna, Clueb.
Bertolini, P. (1988), L’esistere pedagogico. Riflessioni e limiti di una pedagogia fenomenologicamente fondata, Firenze, La Nuova Italia.
Cambi, F. (1986), Il congegno del discorso pedagogico. Metateoria ermeneutica e modernità, Bologna, Clueb.
Cambi, F. / Santelli Baccegato, L. (2004) (a cura di), Modelli di formazione. La rete teorica del Novecento pedagogico, Torino, Utet.
Chiarello F. (2008), Victor. Sull’educabilità dell’uomo, in “Paideutika. Quaderni di formazione e cultura”, 7, pp. 121-134.
De Bartolomeis, F. (1969), La ricerca come antipedagogia, Milano, Feltrinelli.
Erbetta, A. (1994), Luoghi di crisi. Sulla pedagogia come critica della pedagogia, Torino, Il Segnalibro.
Erbetta, A. (2010) (a cura di), Decostruire formando. Concetti pratiche orizzonti, Como-Pavia, Ibis.
Erbetta, A. (2007), Sii te stesso!, in Id., Pedagogia e nichilismo. Cinque capitoli di filosofia dell’educazione, Torino, Tirrenia Stampatori, pp. 37-61.
Foucault, M. (1977), Microfisica del potere. Interventi politici, Torino, Einaudi, pp. 137-145.
Freud, S. (1977), Massenpsychologie und Ich-Analyse [1921]; ed. it. Psicologia delle masse e analisi dell’Io, trad. it. di E.A. Panaitescu, in Id., Opere, IX, edizione italiana a cura di C.L. Musatti, Torino, Bollati Boringhieri, pp. 259-330.
Fromm, E. (1974), Parte sociopsicologica, in M. Horkheimer, Studien über Autorität und Familie, Paris, Felix Alcan, 1936; ed. it. Studi sull’autorità e la famiglia, edizione a cura di F. Ferrarotti, Torino, Utet, 1974.
Giachery, G. (2010), Idioti Reietti Delinquenti. Pedagogia, medicina e diritto tra Otto e Novecento, Como-Pavia, Ibis, pp. 40-60.
Giachery, G. (2011), La costruzione sociale dell’educazione. Etica e politica in una prospettiva critica, in “Topologik. Rivista Internazionale di scienze Filosofiche, Pedagogiche e Sociali”, 9, pp. 149-162.
Goffman, E. (1969), The Presentation of Self in Everyday Life, Garden City (NY), Doubleday & Company, 1959; ed. it. La vita quotidiana come rappresentazione, trad. it. di M. Ciacci, Bologna, Il Mulino.
Honneth, A. (2013), Scuola pubblica e democrazia: un tema filosofico cruciale, in “Micromega. Almanacco di filosofia”, 1, pp. 151-170.
Madrussan, E. (2010), La procedura decostruttiva. Mappe, segmenti, chiavi di volta, in A. Erbetta (a cura di), Decostruire formando. Concetti pratiche orizzonti, Como-Pavia, Ibis, pp. 62-75.
Madrussan, E. (2013), Briciole di pedagogia. Cinque note critiche per un’educazione come inquietudine, Roma, Anicia.
Massa, R. (1992) (a cura di) La clinica della formazione. Un’esperienza di ricerca, Milano, Franco Angeli.
Moravia, S. (1982), Il recupero del ‘diverso’ (Psichiatria e psicopedagogia nel caso del ragazzo selvaggio dell’Aveyron), in Id., Filosofia e scienze umane nell’età dei lumi, Firenze, Sansoni, pp. 271-303.
Pioli, A. (1987), Follia, enfant sauvage, idiota: per una storia pedagogica dell’handicap, in E. Becchi (a cura di), Storia dell’educazione, Scandicci (FI), La Nuova Italia, pp. 205-225.
Sartre, J-P. (1997), L’être et le néant, Paris, Libraire Gallimard; ed. it. L’essere e il nulla. Saggio di ontologia fenomenologica, trad. it. di G. del Bo, Milano, Il Saggiatore.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
RiCognizioni is published under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
With the licence CC-BY, authors retain the copyright, allowing anyone to download, reuse, re-print, modify, distribute and/or copy their contribution. The work must be properly attributed to its author.
It is not necessary to ask further permissions both to author or journal board.