Iconomania e iconomana. Contributi filosofici alla veicolazione delle immagini nel paesaggio

Autori

  • Enrico Orsenigo Università di Modena e Reggio Emilia
  • Maria Valentini Università degli Studi di Padova
  • Michela Bongiorno Università degli Studi di Torino

DOI:

https://doi.org/10.13135/2385-1945/11626

Abstract

This article sets out to examine the contemporary landscape through the dichotomy of iconomania and iconomana, accompanied by an introductory visual lexicon that includes the definitions of the five keywords forming the substrate of the entire work. Iconomania and iconomana, along with the ways in which these trends induce alterations in the visibility and enunciation curves, resulting in qualitative variations in the landscape, serve as the lens through which to interpret the territory and its milieu from a macro perspective. Alongside this macro perspective, a micro scale is introduced, allowing for the analysis of specific spaces in the city of Venice by juxtaposing Guy Debord’s theories on spectacle with Emanuele Severino’s theoretical reflections on technology and architecture.

Biografie autore

Enrico Orsenigo, Università di Modena e Reggio Emilia

Psicologo e dottorando in Learning Sciences and Digital Technologies all’Università di Modena e Reggio Emilia.

Maria Valentini, Università degli Studi di Padova

Pedagogista e dottoranda in Learning Sciences and Digital Technologies all’Università di Padova.

Michela Bongiorno, Università degli Studi di Torino

Pianificatrice, collaboratrice di ricerca presso Indire e dottoranda Learning Sciences and Digital Technologies all’Università di Torino.

##submission.downloads##

Pubblicato

2024-10-15

Come citare

Orsenigo, E., Valentini, M., & Bongiorno, M. (2024). Iconomania e iconomana. Contributi filosofici alla veicolazione delle immagini nel paesaggio. Philosophy Kitchen - Rivista Di Filosofia Contemporanea, (21), 155–169. https://doi.org/10.13135/2385-1945/11626

Fascicolo

Sezione

section 3 - theories = practices