Il tango patrimonio culturale immateriale

Intervista a Pablo Moyano e Roberta Beccarini

Abstract

The Argentine tango, UNESCO Intangible Cultural Heritage of humanity since 2009, is undergoing an interesting evolution and diffusion process, which makes its protection even more delicate. In this case, it is very important to listen to the voice of the “living archive”, i.e. the dancers who have a relationship with the Master and a historical memory of tango. This is the reason why here we have the interview of Pablo Moyano and Roberta Beccarini, disciples of Miguel Angel Zotto. They are the bridge between the glorious past and the new that is coming. For each of them it is fundamental to feel the others and express themselves through their experiences and then transform it in something new. For this reason it is important to preserve the tango and  know its history: without roots cannot have an evolution.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Elisa Anzelotti

Laurea triennale in Scienze giuridiche, Università Roma Tre (2005); laurea triennale (2007) e specialistica (2009) in Conservazione dei beni culturali, Università della Tuscia, Viterbo. Ph.D.  in beni culturali presso l’Università della Tuscia e l’Universitè Paris8 (2015) con una ricerca sulla memoria della danza e i problemi di conservazione e musealizzazione del patrimonio culturale immateriale. Collabora alla catalogazione del fondo urbinate latino della Biblioteca Apostolica Vaticana e al restauro dei frammenti dell’abside di San Pietro a Tuscania con l’ISCR (Istituto Superiore per la Conservazione e il Restauro). Danzatrice e coreografa sperimenta ipotesi di ricostruzione delle danza antiche. Partecipa a numerosi convegni in Italia e all’estero.

Pubblicato
2020-12-08
Come citare
Anzelotti, E. (2020). Il tango patrimonio culturale immateriale: Intervista a Pablo Moyano e Roberta Beccarini. Mimesis Journal, 9(2), 149-152. https://doi.org/10.4000/mimesis.2157
Sezione
Punti di vista