Contro l’egemonia di genere

Il voguing come danza di resistenza

Autori

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2137

Abstract

Dance is rooted in the ritual sphere of a specific time and it interact with the political sphere, questioning ideological and social practices and pursuing strategies of resistance against them. The dancing body, first, relies on a system of conventions that defines itself in every society and it carries out an ideological power. Around this theory, this essay examines the phenomenon of Voguing, highlighting the redefinition of gender identities, ritual practices and the function of community. Through the historical analysis of ballroom culture phenomenon, a multiform practice of collective identity is outlined and it responds to urgent social phenomena. Performance Studies, Gender Studies and the analysis of media products – carried out in the last decades – could help us to understand how sub-cultural community processes have become part of a pop performativity.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Biografia autore

Andrea Zardi, Università degli Studi di Torino

Andrea Zardi, dottorando in Lettere presso l’Università degli Studi di Torino – Dipartimento di Studi Umanistici, si è laureato in triennale in Storia dell’Arte presso l’Università degli Studi di Milano e ha conseguito la magistrale in Cinema e Media-Arti della Scena presso l’ateneo torinese. Ha lavorato come archivista per il Centro Studi del Teatro Stabile Torino; è cultore della materia in Studi di Danza e nel 2017 è stato assegnista di ricerca con il progetto «Neuroscienza e linguaggi della performance e della danza». Ha collaborato nell’unità di Torino per il PRIN 2015 – “Performare il sociale: formazione, cura e inclusione attraverso il teatro”. Le sue ricerche sono focalizzate sulla interdisciplinarità fra studi neuroscientifici e e nuovi linguaggi della danza contemporanea. Collabora con diverse realtà in ambito performativo (Nuova Officina della Danza, Mirabilia Festival, Torinodanza) e conduce l’attività di coreografo con il progetto ZA | DanceWorks.

##submission.downloads##

Pubblicato

2020-12-08

Come citare

Zardi, A. (2020). Contro l’egemonia di genere: Il voguing come danza di resistenza. Mimesis Journal, 9(2), 91–110. https://doi.org/10.4000/mimesis.2137

Fascicolo

Sezione

Saggi