Queerizzare le epistemologie

Materie ibride e disidentificazione nella scena performativa

Autori

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2815

Parole chiave:

queerfeminist epistemologies, dramaturgies, promiscuous bodies, disidentification, performance

Abstract

How is the performance intertwined with the transformations and crises of the present? How do the live arts make-world? And vice versa, can the forms of life and subjectivities emerging from ongoing conflicts provide us new glimpses into performative practices? From a queer feminist perspective, the paper maps some incandescences and zones of commonality between aesthetic forms and life forms – both understood as modes of creation, of invention. Contemporary live arts destabilize systems of perception that are considered stable, questioning the status of corporeality, the boundaries between human/more-than-human, the ways of composing the world, the logics of the sensible, opening up to new epistemologies and perverse archives. Hybrid, promiscuous bodies. Phantasmatic bodies, spectral frequencies, hauntings. Impossible, illegible, unthinkable bodies. Mixed, impure lives, meteorological dramaturgies. Mixtures with the animal, the machine, the inanimate matter. In these processes of research and interstices in-between, the performance does not represent but creates new corporealities, sequences of movements, scores, other possible anatomies.

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Biografia autore

Ilenia Caleo, Università Iuav di Venezia

Ilenia Caleo è performer, attivista e ricercatrice. Dal 2000 lavora nella scena contemporanea, collaborando con diverse compagnie e registe/i. Ha curato le drammaturgie di Tutto brucia (2021) e Frankenstein (a love story) (2023) di Motus. Con l’artista Silvia Calderoni creano propri progetti di ricerca: KISS (2019), performance con 23 performer; SO IT IS, perQueering Platform – Freespace West Kowloon (Hong Kong); hanno fatto parte di Flu水o (2021), progetto crossdisciplinare (Italian Council 2020) presentato a Milano, Seoul, Shanghai; Pick Pocket Paradise (2022), installazione  per Castello di Rivoli – Museo di Arte Contemporanea (Torino). A gennaio 2023 ha debuttato ad Amburgo la loro ultima performance The present is not enough. Filosofa di formazione, si occupa di corporeità, epistemologie femministe, sperimentazioni nelle performing arts, nuove istituzioni e forme del lavoro culturale. Insegna Performance, studi di genere e della sessualità allo IUAV di Venezia dove è assegnista di ricerca, è cofondatrice del Master Studi e Politiche di Genere di Roma Tre e collabora con il progetto ERC “INCOMMON. In praise of community. Shared creativity in arts and politics in Italy (1959-1979)”. Ha pubblicato Performance, materia, affetti. Una cartografia femminista, Bulzoni 2021 e co-curato In fiamme. La performance nello spazio delle lotte 1967/1979, b-r-u-n-o 2021. Attivista del Teatro Valle Occupato e nei movimenti dei commons e queer-femministi, è cresciuta nella scena delle controculture  e dei centri sociali. 

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Pubblicato

2023-12-22

Come citare

Caleo, I. (2023). Queerizzare le epistemologie: Materie ibride e disidentificazione nella scena performativa. Mimesis Journal, 12(2), 127–142. https://doi.org/10.4000/mimesis.2815