Theatre didactics and Didactic theatre

The teaching of theatre history in high school

  • Diana Perego
Keywords: Secondary school in Italy, Poetics, Aristotele, teaching history of theatre in schools

Abstract

In the essay I will analyse in depth the teaching of theatre in high schools. I will point out one of the contradictions of Italian high school about theatre teaching: in the morning theatre is taught as a form of literature in the field of Humanities, in the afternoon a theatre workshop is organized at school and in the evening teachers take their students to see live performances. Theatrical literature and theatrical activity are therefore distinct. In Italian schools, the rigid distinction between text and performance remains. I will try to suggest some solutions by referring to recent studies on Aristotle’s Poetics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diana Perego

È docente di Spettacolo, festa e territorio presso l’Università degli Studi di Milano Bicocca. Cultrice di materia di Storia del teatro e dello spettacolo e di Storia del teatro greco e latino presso l’Università Cattolica di Milano. Ha conseguito il dottorato in Storia del teatro antico presso l’Università degli studi di Firenze, docente tutor Stefano Mazzoni, titolo della tesi Il teatro attico di Ikaria e Tespi. Storia e mito. Laureata in Lettere moderne e in Storia dell’arte (Università Cattolica di Milano). Relatrice in diversi convegni internazionali. Autrice di numerose pubblicazioni concernenti l’iconografia teatrale (di Antigone e di Alcesti in articolare), il teatro e le forme spettacolari greche (la festa dei Choes, l’eroina tragica Erigone), la letteratura teatrale (Antigone di Alfieri). Autrice della monografia Studi sull’Antigone di Vittorio Alfieri (Polyhisto Edizioni, in corso di stampa). Le sue indagini coniugano letteratura, arte e discipline dello spettacolo.

Published
2022-12-02
How to Cite
Perego, D. (2022). Theatre didactics and Didactic theatre: The teaching of theatre history in high school. Mimesis Journal, 11(2), 69-86. https://doi.org/10.4000/mimesis.2572