The absence of landscape. Reconstructing educational spaces in Cicero

Authors

  • Matilde Oliva Florence University

DOI:

https://doi.org/10.13135/2532-5353/7738

Abstract

Starting with the Partitiones oratoriae, the only Ciceronian work to present itself as a non-staged dialogue, this contribution investigates the spaces and settings of the various “didactic” moments in which Cicero is the protagonist. This with the objective to outline a new category of landscape, the didactic landscape, understood as the setting – real or imagined – of those occurrences in which Cicero presents himself explicitly as a teacher; instances that coincide with the space of the villa of Tusculum in a moment of otium. Anticipated in and prefigured by Crassus’ Tusculanum in the De oratore, Cicero’s villa in Tusculum is thereby studied as a real or parodic didactic setting in the Letters and as an evocative and personal one in the Tusculanae disputationes. The analysis suggests the hypothesis that this villa may constitute the environment of Cicero’s didacticism as also described in the beginning of the Partitiones oratoriae.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Matilde Oliva, Florence University

Matilde Oliva (matilde.oliva@unifi.it) si è laureata presso l’Università degli Studi di Pavia, dove ha conseguito la laurea triennale (relatore prof. Fabio Gasti) e magistrale (relatrice prof.ssa Elisa Romano), e dove è stata allieva dell’Istituto Universitario di Studi Superiori (IUSS) e dell’Almo Collegio Borromeo. Attualmente è dottoranda presso l’Università degli Studi di Firenze (Dottorato Regionale “Pegaso”, XXXV ciclo), dove sta ultimando il suo lavoro di tesi, che consiste in una nuova edizione (introduzione, traduzione e commento) delle Partitiones oratoriae di Cicerone (supervisor prof.ssa Barbara Del Giovane). Gli interessi di ricerca riguardano la letteratura e la cultura latine, con un focus sul periodo tardo-repubblicano, sulla retorica e su Cicerone in particolare. In questi anni, Matilde Oliva ha partecipato come relatrice a numerose conferenze e seminari, sia in Italia sia all’estero, e ha pubblicato diversi contributi in volume e articoli su rivista. Dal 2020, è membro del board editoriale di «Ciceroniana On Line».

Published

2023-06-12

How to Cite

Oliva, M. (2023). The absence of landscape. Reconstructing educational spaces in Cicero . Ciceroniana On Line, 7(1), 95–123. https://doi.org/10.13135/2532-5353/7738