Lakoff & Johnson lettori di Blumenberg? Le analogie tra metaforologia e teoria della metafora concettuale

Autori

  • Stefania Garello Università degli Studi di Palermo
  • Marco Carapezza Università degli Studi di Palermo

DOI:

https://doi.org/10.13135/2385-1945/7190

Abstract

This paper aims at showing the analogies between Hans Blumenberg’s Metaphorology and George Lakoff & Mark Johnson’s Conceptual Metaphor Theory. Starting from the analysis of the proportion for which ABSOLUTE METAPHOR: METAPHORICAL EXPRESSIONS = BACKGROUND METAPHOR: CONCEPTUAL METAPHOR, we propose to compare Blumenberg’s Metaphorology with Lakoff & Johnson’s Conceptual Metaphor Theory, outlining similarities and differences in reference to: (a) the fundamental notions on which the two theories are based, (b) the methods and (c) the relationship between language-thought-culture assumed by the two theories. However, the reconstruction of the relation between the two theoretical paradigms is not an end in itself as we will show that the two research paradigms could be integrated to overcome problematic aspects present in both theoretical perspectives.

Biografie autore

Stefania Garello, Università degli Studi di Palermo

Dottoranda in Filosofia del linguaggio presso l’Università di Palermo. Nel suo progetto di ricerca mira a sviluppare, tramite gli strumenti offerti dalla pragmatica teorica, una prospettiva deflazionista sulla metafora.

Marco Carapezza, Università degli Studi di Palermo

Professore ordinario di Filosofia del linguaggio presso l’Università di Palermo. Le sue ricerche vertono sulla dimensione linguistica insita nella cognitività umana, tema che ha trattato attraverso differenti filoni di ricerca: gli studi su Wittgenstein; la Embodied Cognition; le analisi di pratiche artistiche.

##submission.downloads##

Pubblicato

2022-10-15

Come citare

Garello, S., & Carapezza, M. (2022). Lakoff & Johnson lettori di Blumenberg? Le analogie tra metaforologia e teoria della metafora concettuale. Philosophy Kitchen - Rivista Di Filosofia Contemporanea, (17), 123–133. https://doi.org/10.13135/2385-1945/7190

Fascicolo

Sezione

II. Tra esperienza e pensiero