Le strutture della commedia umana kantoriana

Tadeusz Kantor e il teatro yiddish

  • Béatrice Picon-Vallin

Abstract

The author reflects on the relationships between the theater of Tadeusz Kantor and the Yiddish theater. She explains that the experience of the Dybbuk, the work of An-ski, mise en scène of Vachtangov (Moscow, 1922) with the Habima Theatre, that Kantos saw in 1938, was deeply imprinted in the Polish director’s creation, thus Picon-Vallin shows us that the roots of the work of Kantor also feed on the “poor” Yiddish theater. Two sources are vital, The Dybbuk and The Night of the old market of Isaac Leib Peretz, therefore Picon-Vallin indicates the fecundity of Yiddish culture and reminds us that so far it has not quite yet noticed.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Béatrice Picon-Vallin

Direttore di ricerca emerito presso il CNRS. Dirige tre collane («Arts du spectacle», CNRS Editions - «th XX», L’Age d’Homme - «Mettre en scène», Actes Sud-Papiers). Ha insegnato per dieci anni storia del teatro allo CNSAD e è specialista di teatro russo (e sovietico) del ventesimo secolo, storia della messa in scena e della recitazione, e della relazione tra il teatro e le altre arti (circo, video, cinema, musica...). È autrice di numerosi volumi tra i quali Meyerhold, Les Voies de la création théâtrale, vol. 17, CNRS Editions, 2004 (1990-1999). Insegna in diverse scuole di teatro in Francia e all’estero

Pubblicato
2016-06-27
Come citare
Picon-Vallin, B. (2016). Le strutture della commedia umana kantoriana: Tadeusz Kantor e il teatro yiddish. Mimesis Journal, 5(1), 90-96. https://doi.org/10.4000/mimesis.1116
Sezione
Saggi