Declino vs. permanenza

Intorno alla regia teatrale

Abstract

Direction, with its transformations, aporias and persistences, is at the center of theatre studies. Which critical instruments and which methodologies can be used to deal with a paradigm characterized by such an unstable identity as the direction, often believed to be close to extinction, but always able to refound itself? Federica Mazzocchi’s essay moves from the reading of two contributions which approach the direction from completely different perspectives: Katie Mitchell, The Director’s Craft (2009) and Franco Cordelli, Declino del teatro di regia (2014). The aim is to bring into focus some of the methodological and historiographic problems which are looming today in the jagged territory of the direction.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Federica Mazzocchi, Università degli Studi di Torino

Federica Mazzocchi è docente presso il DAMS di Torino. Insegna Tecniche di regia teatrale, Animazione teatrale e, per la laurea specialistica, Drammaturgia. Il suo campo di studi riguarda principalmente la regia teatrale italiana ed europea. È specialista del teatro di Luchino Visconti cui ha dedicato numerosi studi (il più recente è Giovanni Testori e Luchino Visconti. L’Arialda 1960, Scalpendi, Milano 2015). Per l’editore ETS di Pisa, dirige, con Anna Barsotti, Narrare la scena, collana di monogra e dedicate agli spettacoli più rappresentativi del teatro contemporaneo. È fra i fondatori del CRAD (Centro Ricerche Attore e Divismo) del DAMS. Fra i suoi interessi, anche il teatro delle donne (Colette e il teatro, Bulzoni, Roma 1999).

Pubblicato
2017-06-23
Come citare
Mazzocchi, F. (2017). Declino vs. permanenza: Intorno alla regia teatrale. Mimesis Journal, 6(1), 49-60. https://doi.org/10.4000/mimesis.1190
Sezione
Saggi