"I due gemelli veneziani" del Teatro Stabile di Genova

Appunti per uno studio sonoro

Autori

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2204

Abstract

The article, which aims to place itself in the space of encounter between theatre studies and Sound Studies, develops the analysis of the sound recordings, found in the archives of the Teatro Nazionale in Genoa, of four takes of I due gemelli veneziani (directed by Luigi Squarzina, starring Alberto Lionello) that cover the entire life of the production (1963-1978). By enhancing the documentary specificity of the sound materials and introducing elements of electroacoustic analysis, the study aims to discuss the performance as an object of dynamics of continuity and alteration – with particular attention to the progressive transformations in relation to the response of the different types of audience – with particular interest in Lionello’s voice, the acoustically most emblematic element. A technical analysis allows us to appreciate the rhythmic, timbre and prosodic diversification with which the actor characterises the two characters he plays and to verify his metamorphosis over the years. The case study of I due gemelli turns out to be particularly suitable to demonstrate the potentiality of materials usually neglected, especially with regard to “traditional” performances and to highlight the consequences of the text’s embodiment in the actor’s body over a long period of time: these objectives allow to open a new front concerning the use of sound sources within the strand, long pursued by ORMETE Research Group, concerning the creation and enhancement of oral sources for Performance Studies.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili.

Biografia autore

Emanuela Chichiriccò, Università degli Studi di Genova

Emanuela Chichiriccò è dottoressa di ricerca in Filologia italiana ed è stata assegnista per l’a.a. 2017/2018 presso il DIRAAS dell’Università degli Studi di Genova per il progetto “Fonti orali e fonti d’archivio per la storiografia teatrale del secondo Novecento”, nell’ambito del quale ha lavorato sulla memoria orale e sonora del Teatro Stabile di Genova. Nel corso dei suoi studi si è dedicata in particolare ai rapporti tra letteratura e spettacolo dal Seicento al Novecento ed ha pubblicato saggi e studi monografici sul teatro italiano barocco e contemporaneo. Attualmente collabora con la rubrica bibliografica del Seicento della rivista «La Rassegna della Letteratura italiana» e con il progetto ORMETE (Oralità, Memoria, Teatro) ed è membro del comitato editoriale della collana “Il teatro della memoria” (ed. Accademia University Press).

##submission.downloads##

Pubblicato

2021-06-20

Come citare

Chichiriccò, E. (2021). "I due gemelli veneziani" del Teatro Stabile di Genova: Appunti per uno studio sonoro. Mimesis Journal, 10(1), 63–90. https://doi.org/10.4000/mimesis.2204

Fascicolo

Sezione

Saggi