Dido and Aeneas: Mark Morris e il dramma di Didone

Autori

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2198

Abstract

In European Musical Theatre of the modern age, Dido is the imperishable symbol of a woman with many dimensions. The trasposition in dance of her myth, since XVIII century, has confirmed the possibility of countless translations into languages which confirm the value of a current and universal character. Mark Morris choreography (1989), on Henry Purcell’s music for Dido and Aeneas (1689), moves between race and gender. It mixes, in the roles, men and women into an indefinite and mixed gender. Dido is interpreted by a man; her identification with the Sorceress seems to stage the modernity of a woman with a dual character. Solitude is in the center of Morris construction. In the movements of the Queen he mixes Eastern and Western movements and ancient pantomime into a gender neutrality which seems to recall Aeneislines 569-570 (…Varium et mutabile semper/Femina): here, the use of the neutral recalls Morris’ Dido, where the renunciation of femininity seems to be a possible way of reading. Her body is a meeting place of different cultures, embodied in to a indefinite gender. Morris could be seen as a real “translator” of Vergilian Aeneis and this aspect could allow to speak about a kind of “choreographic intertextuality”, in such a different dimension of the tale. In this paper I am going to underline how the core points of Vergilian drama are “translated” into Morris’ dance, through music and gestures, recreating gender dynamics of Aeneis IV.

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Biografia autore

Maria Venuso, Università degli Studi di Napoli Federico II

Maria Venuso è Dottore di ricerca in Filologia Classica, Cristiana, Medievale e Umanistica greca e latina all’Università Federico II di Napoli. A séguito del Master di II livello in Letteratura, Scrittura e Critica teatrale, conse- guito con lode presso lo stesso Ateneo con tesi in Drammaturgia musicale dal titolo Incidenza delle fonti dirette e indirette nella drammaturgia del balletto Giselle, prosegue la ricerca iniziata sotto la guida della professoressa Marina Mayrhofer. Ha pubblicato lavori sulle interrelazioni tra opera e balletto romantico, danza e letteratura; sta curando la ricostruzione della Scuola di Ballo del Teatro di San Carlo dalla fondazione alla direzione Razzi. Ha studiato danza classica, danza contemporanea e pianoforte; è critico di balletto e responsabile del settore Danza per «GBopera Magazine». Docente di Storia della danza presso Istituto Suor Orsola Benincasa di Napoli, dal giugno 2017 è membro del Comitato direttivo dell’Associazione Italiana per la Ricerca sulla Danza (AIRDanza). È in uscita, per i tipi di Polistampa Firenze (Collana Polistampa Universitaria 2021) il volume Giselle e il teatro musicale. Nuove visioni per la storia del balletto.

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Pubblicato

2021-06-20

Come citare

Venuso, M. (2021). Dido and Aeneas: Mark Morris e il dramma di Didone. Mimesis Journal, 10(1), 27–61. https://doi.org/10.4000/mimesis.2198

Fascicolo

Sezione

Saggi