«The ghosts are themselves the future»

L’eredità queer di Chiara Fumai

Abstract

The paper aims to broaden the critical account of Chiara Fumai’s work in thematic and methodological terms, integrating the queer perspective as critical insight into the artist’s work. This addition enables a more exhaustive framework of analysis by bringing to light a dense thematic complexity, otherwise unexplored. Furthermore, it presents the advantage of not competing with the critical paths opened until now, rather resonating with them. The first part of the paper is de-voted to an overview of Fumai’s artistic biography through a works’ selection analysis. This overview is preparatory to the critical proposal emerging in the second part, where the author considers the feminist critical lecture of the artist’s work and propose to flank it with conceptual tools derived from queer theory.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Irene Pipicelli, Università degli Studi di Torino

Irene Pipicelli è dottoranda in Lettere (indirizzo Spettacolo e Musica) presso l’Università degli Studi di Torino (ciclo XXXVI). Il suo approccio interdisciplinare emerge dalle connessioni tra performance studies, media studies e filosofia. Incentra la sua ricerca sulle pratiche di documentazione, curatela e conservazione della danza contemporanea, incrociando materialismo femminista, queer theory e archeologia dei media. Nel 2019 si è laureata in Estetica presso l’Università degli Studi di Milano, con una tesi sull’archivio nella teoria estetica e nella pratica artistica contempora- nee. Dal 2017 è membro del seminario di ricerca permanente Performing Identities Studies (Università degli Studi di Milano). Dal 2019 è parte del comitato scientifico e organizzativo di CONTRA/DIZIONI, ciclo di incon- tri sul pensiero femminista e queer (Università degli Studi di Milano). Dal 2019 è assistente curatrice presso CROSS Project, centro per le arti performative contemporanee.

Pubblicato
2021-12-02
Come citare
Pipicelli, I. (2021). «The ghosts are themselves the future»: L’eredità queer di Chiara Fumai. Mimesis Journal, 10(2), 71-89. https://doi.org/10.4000/mimesis.2309