«Volte: e le cose già non sono più»

Carmelo Bene per Dino Campana

Abstract

The essay deals with Carmelo Bene’s interpretation of Dino Campana’s poetry. With the Canti Orfici concert, in March 1982, Bene gave a fundamental contribution to the reception of Campana, which he thought to be the greatest Italian poet after Dante. The encounter with Campana will exert a singular influence on the Bene’s theory of deconstruction of word and scene. Campana’s poetry well suits with the revolution of the signifier perpetrated by Bene not only because of the sound’s quality and the visual intensity, but also because of the sound movement and the short-circuit generated by the persistent use of the anaphora and by considerable number of variants. In the deliberate choice to confuse the biographical contours of the author together with the articulated Canti’s philological history, Campana interpreted by Bene is an invention created by him. Bene uses it in order to de ne his resolute path towards a “theater of becomingness”, because «the only thing that remain is what eternally passes and flees». This is a non-place theater where one can dismally attend to the show of poetry in its making, where the orphic poet-actor Bene finally goes back to being the interpreter of the voice of gods.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura

Laura Piazza è dottore di ricerca in Italianistica. Si occupa di questioni specificamente teatrali, dedicandosi, in particolare, a studi sul teatro di poesia. Ha pubblicato articoli sulle origini dell’Istituto Nazionale del Dramma Antico, sulla teoria della scena di Orazio Costa e la monografia, Il gesto, la parola, il rito. Il teatro di Mario Luzi, Il Melangolo, 2012 (Premio Mario Luzi-Università di Urbino “Carlo Bo” 2015). È in corso di pubblicazione una sua monografia sulla nascita e l’evoluzione del metodo mimico di Orazio Costa, per Titivillus. Insegna Storia del teatro presso la Scuola per attori “Orazio Costa” della Fondazione Teatro della Toscana-Teatro Nazionale.

Published
2017-12-10
How to Cite
Laura. (2017). «Volte: e le cose già non sono più»: Carmelo Bene per Dino Campana. Mimesis Journal, 6(2), 65-75. https://doi.org/10.4000/mimesis.1223
Section
Essays