Performing horses

Cavalli in scena tra Ottocento e Novecento

Abstract

Animals, especially horses, as full-fledged performer. The essay is a historical excursus that starts from the invention of the hippodrama in London in the eighte- enth century and then focuses on two twentieth-century examples. One in France, the Zingaro theater of Bartabas, mixed team of men and horses. The other, an Italian one, the Socìetas Raffaello Sanzio with its uncanny appearances of non-humans. The research is to be placed in the line of Animal Studies which assert the roles that animals have played in human history and therefore also in the performing arts.

Downloads

I dati di download non sono ancora disponibili

Biografia autore

Laura Budriesi, Alma Mater Studiorum – Università di Bologna

Laura Budriesi (Phd) è ricercatore dal 2017 presso il Dipartimento delle Arti dell'Università di Bologna dove insegna “Scenografia: elementi, teoria, storia”. Gli interessi di ricerca intrecciano teatro e antropologia e sono rivolti in particolare agli aspetti performativi dei rituali. Ha condotto ricerche in Mali e in Etiopia sui culti di possessione relativamente ai quali ha curato pubblicazioni e realizzato documentari etnografici. È autrice di due volumi: Michel Leiris. Il teatro della possessione e Michel Leiris sui palcoscenici della possessione. Etiopia e Haiti 1930-1983 (Patron 2017). Altro tema di ricerca è l’animalità sulla scena contemporanea, nella corniche degli Animal (Performance) Studies.

Pubblicato
2020-06-23
Come citare
Budriesi, L. (2020). Performing horses: Cavalli in scena tra Ottocento e Novecento. Mimesis Journal, 9(1), 5-38. https://doi.org/10.4000/mimesis.1897
Sezione
Saggi