Performing horses

Horses on stage between the 19th and 20th centuries

Abstract

Animals, especially horses, as full-fledged performer. The essay is a historical excursus that starts from the invention of the hippodrama in London in the eighte- enth century and then focuses on two twentieth-century examples. One in France, the Zingaro theater of Bartabas, mixed team of men and horses. The other, an Italian one, the Socìetas Raffaello Sanzio with its uncanny appearances of non-humans. The research is to be placed in the line of Animal Studies which assert the roles that animals have played in human history and therefore also in the performing arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Budriesi, Alma Mater Studiorum – University of Bologna

Laura Budriesi (Phd) è ricercatore dal 2017 presso il Dipartimento delle Arti dell'Università di Bologna dove insegna “Scenografia: elementi, teoria, storia”. Gli interessi di ricerca intrecciano teatro e antropologia e sono rivolti in particolare agli aspetti performativi dei rituali. Ha condotto ricerche in Mali e in Etiopia sui culti di possessione relativamente ai quali ha curato pubblicazioni e realizzato documentari etnografici. È autrice di due volumi: Michel Leiris. Il teatro della possessione e Michel Leiris sui palcoscenici della possessione. Etiopia e Haiti 1930-1983 (Patron 2017). Altro tema di ricerca è l’animalità sulla scena contemporanea, nella corniche degli Animal (Performance) Studies.

Published
2020-06-23
How to Cite
Budriesi, L. (2020). Performing horses: Horses on stage between the 19th and 20th centuries. Mimesis Journal, 9(1), 5-38. https://doi.org/10.4000/mimesis.1897
Section
Essays