A great factory for The last days of Mankind

A possible theatre on Mars?

Authors

  • Lindita Adalberti University of Pisa

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2445

Keywords:

Industrial architecture, Lingotto, Luca Ronconi, Factory, Karl Kraus

Abstract

On November 29th, 1990 the former Sala Presse of Torino’s Lingotto came alive with Viennese aristocrats, the middle class and soldiers, transported on moving trolleys along aisles which defined the stage of The Last Days of Mankind. Thirty years after its historic debut, the performance can be said to have been a milestone of Italian panoramic theatre in the second half of the twentieth century. This research article intends to explore the various design elements of performance in relation to Luca Ronconi’s plays, conducted in outdoor theatre spaces which apparently should have been impossible to achieve. Daniele Spisa collaborated alongside the director in the conception of the scenes and with this performance, put his signature on the first theatre set-design of his career. From the beginning, typewriters surround the actors and the public almost wanting to stage a mystery play, a redemptive path between the pillars of an ancient deconsecrated church, where the war factory takes the place of the mouth of hell and the “press” becomes the tabernacle of a society that has reached the hour of dawn. Inside the industrial architecture of Lingotto, the situations and the hundreds of characters narrated by Kraus come alive through the incessant sliding of the scenes on tracks, built deliberately for the performance and evoking the multiplicity of the play’s locations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lindita Adalberti, University of Pisa

Lindita Adalberti è dottoranda di ricerca del ciclo XXXVII in Storia dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Firenze, Pisa, Siena. Dal 2017 lavora per la Fondazione Istituto Dramma Popolare di San Miniato (Pi) come Assistente alla Direzione Organizzativa per gli spettacoli della Festa del Teatro. Durante i primi anni di studi universitari condotti presso l’Accademia di Belle Arti di Firenze, corso di Progettazione e Arti Applicate – Scenografia, ha avuto modo di approfondire le componenti della messinscena teatrale da un punto di vista artistico e tecnico-pratico. Nel febbraio 2019 ha conseguito la laurea magistrale in Storia e Forme delle Arti Visive, dello Spettacolo e dei Nuovi Media all’Università di Pisa. L’interesse per l’arte teatrale le ha permesso di proseguire gli studi nel campo delle discipline storico-spettacolari con un approccio critico e storiografico, consolidato nell’ateneo pisano con la borsa di ricerca per il Progetto PRA_2018/2020: Documenti d’artista. Mappatura digitale dei processi creativi tra arti figurative e performative, cui ha fatto seguito la pubblicazione dell’articolo Geoscenografia di San Miniato. Il patrimonio architettonico come teatro urbano in E. Marcheschi, E. Marinai, M. Patti (a cura di), Documenti d’artista. Processi, fonti, spazi, archiviazioni (Pisa University Press 2021).

Published

2022-06-13

How to Cite

Adalberti, L. (2022). A great factory for The last days of Mankind: A possible theatre on Mars?. Mimesis Journal, 11(1), 19–37. https://doi.org/10.4000/mimesis.2445

Issue

Section

Essays