τοὐπὶ τῇ φακῇ μύρον (Sopater fr. 13, 1): Odysseus the Hedonist
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Abstract
The paper advances a new interpretation of the proverb τοὐπὶ τῇ φακῇ μύρον (“the perfume in the lentil-soup”) as attested in Sopater’s single surviving fragment from his play Nekyia, where it is used to satirically describe Odysseus. Sopater’s tiny fragment (one line and a half) reveals a mere, albeit strong, satirical tone towards Odysseus; yet, the essence of this satire is left entirely unexplained. Instead of the common view that the proverb presently conveys a notion of incongruity (as it does in other texts), the paper argues that here we need to allow for (if not implement) an alternative interpretation, that of hedonism.
The argument in favour of this new interpretation is based on a number of ancient testimonies (including Aristotle’s) regarding both the proverb itself (provenance and gloss) and the later reception and misconstruing of Odysseus’ figure as a hedonist (as attested in ancient scholia on Homer, Athenaeus, and the comic tradition).
Downloads
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Condividi allo stesso modo 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusi a per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poichè può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).