Mahler’s Search for Lost Time: a “Genetic” Perspective on Musical Narrativity
Abstract
Ever since Theodor W. Adorno published Mahler. Eine musikalische Physiognomik it has become common to discuss the music of Gustav Mahler in narratological terms. However, in the vigorous debate on this topic not enough attention is given to its “genetic” dimension that can allow the identification of the composer’s “narrativising” strategy during the compositional process.In my article I develop this perspective by analysing a passage from the first movement of Mahler’s Tenth Symphony so as to trace back the genesis of some narrative-like gestures. As an outcome of this pathway, the sketches and the drafts of this work will reveal a subtle intertextual play of narrative-like time plans.
La ricerca mahleriana del tempo perduto: una prospettiva “genetica” sulla narratività musicale
Sin da quando Theodor W. Adorno pubblicò Mahler. Eine musikalische Physiognomik è diventato frequente affrontare la musica di Gustav Mahler in termini narratologici. Tuttavia, nell’acceso dibattito su questo argomento non sufficiente attenzione è riservata alla sua dimensione “genetica”, la quale consente di identificare strategie “narrativizzanti” del compositore durante il processo compositivo.
Nel mio articolo sviluppo questa prospettiva tramite l’analisi di un passaggio dal primo movimento della Decima Sinfonia di Mahler, in modo da rintracciare l’origine di un approccio simil-narrativo. Come risultato di questo percorso, gli schizzi e le bozze della composizione riveleranno un sottile gioco intertestuale di piani temporali simil-narrativi.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is provided under the terms of the Creative Commons license Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 3.0 Unported. The authors maintains all the the rights of the articles published in «Gli spazi della musica», included the publication rights.