Le ragioni di una scelta concertistica
Abstract
Dalla prospettiva dell'esecutore sono considerati i tratti stilistici di più intonazioni dei canti che Goethe affida a Mignon. Seguendo la linea dello sviluppo storico-musicale, si parte dai Lieder di Reichardt e Zelter, alla fine del Settecento, per giungere al Novecento dello stesso Battaglia, attraversando l'Ottocento di Schubert, Loewe, Schumann e Wolf. In questo percorso alcuni topoi ricorrenti sono gradualmente affiancati da nuove soluzioni, che infine si sostituiscono a quelle che preesistevano.
The Reasons for a Concert Choice
From the perspective of the performer, the author considers the stylistic traits of several settings of the lines assigned by Goethe to Mignon. Following the historical-musical development, his analysis ranges from the 18th century of Reichardt and Zelter to the 20th century of Battaglia himself, dwelling upon the 19th century of Schubert, Loewe, Schumann, and Wolf. In this time span composers gradually added to recurring topoi new solutions ultimately replacing those already existing.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is provided under the terms of the Creative Commons license Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 3.0 Unported. The authors maintains all the the rights of the articles published in «Gli spazi della musica», included the publication rights.