Come leggere Niklas Luhmann oggi?

  • Alberto Cevolini Università di Modena e Reggio Emilia
  • Giancarlo Corsi Università di Modena e Reggio Emilia

Abstract

In this article, we address the question as to how one should read Niklas Luhmann today. Our starting distinction is between “working with the theory” and “working on the theory”. In the first case, scholars are supposed to empirically explore new fields of scientific inquiry based on the complex and articulated conceptual framework developed by the Bielefeld sociologist to understand social systems. In the second case, scholars should contribute to the development of the theory of society by overcoming internal conceptual resistances and at the same time ensuring the coherence of the achieved theoretical system. In conclusion, we suggest that the task of a sociological theory aimed at advancing the understanding of modern society should be to start from the results achieved, based on the principle that scientists should begin to search where others, in their search, have left off.

Biografie autore

Alberto Cevolini, Università di Modena e Reggio Emilia

Docente di Sociologia presso l’Università di Modena e Reggio Emilia. È stato fellow della Alexander von Humboldt Stiftung presso l’Università di Costanza e visiting professor all’Università di Bielefeld. Si occupa di sociologia dei processi culturali, di teoria dei sistemi sociali e di sociologia dell’assicurazione.

Giancarlo Corsi, Università di Modena e Reggio Emilia

Docente di Sociologia presso l’Università di Modena e Reggio Emilia. Allievo di Niklas Luhmann è tra i massimi esperti della Teoria dei Sistemi Sociali. I suoi interessi di ricerca vertono sui media e forme dell’educazione, teoria generale dei mezzi di comunicazione e sfera pubblica

Pubblicato
2024-03-15
Come citare
Cevolini, A., & Corsi, G. (2024). Come leggere Niklas Luhmann oggi?. Philosophy Kitchen - Rivista Di Filosofia Contemporanea, (20), 97-112. https://doi.org/10.13135/2385-1945/10871
Sezione
otto - NIKLAS LUHMANN