La simulazione tecnologica

Una questione linguistica nella sperimentazione teatrale italiana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.1087

Abstract

The essay is the historical and critical analysis of a season of the Italian New Theatre (from the ’70 to the beginning of the ’80) from a particular point of view: the use of technology. Not as presence of technological devices but the technology as metaphor, expression of a theatre who, founding its language on visual elements, elaborated a particular model of mixed media. Hence it follows the concept of “Technological Simulation” that has to be intended as simulation of the technology, as instrument for building a new model of stage writing.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lorenzo Mango, University of Naples L'Orientale

Professore di Storia del teatro moderno e contemporaneo all’Università di Napoli “L’Orientale”. È co-direttore di «Acting Archives Review. Rivista di studi sull’attore e la recitazione» (www.actingarchives.it). Ha scritto La scena della perdita. Il teatro tra avanguardia e postavanguardia, Kappa, Roma 1987; Teatro di poesia. Saggio su Federico Tiezzi, Bulzoni, Roma 1994; Alla scoperta di nuovi sensi. Il Tattilismo futurista, La città del sole, Napoli 2001; La scrittura scenica. Un codice e le sue pratiche nel teatro del Novecento, Bulzoni, Roma 2003; Il principe costante di Calderón de la Barca/Słowacki per Jerzy Grotowski, ETS, Pisa 2008; L’officina teorica di Edward Gordon Craig, Titivillus, Corazzano (Pi) 2014.

Published

2015-12-13

How to Cite

Mango, L. (2015). La simulazione tecnologica: Una questione linguistica nella sperimentazione teatrale italiana. Mimesis Journal, 4(2), 49–70. https://doi.org/10.4000/mimesis.1087

Issue

Section

Essays