The Bildungsroman of August Bournonville

Dance studies and identity in motion

Abstract

The case of Nineteenth-century Danish dance history is a relevant field of research both for Cultural Studies on ego-documents and for Dance Studies on dancers’ memoires, because it allows to understand the personal and local experience of the canon of the French danse d’école, in relation to the etical and aesthetic normative pressures of Europe at the time. The paper reconstructs the Bildungsroman of the well-known dancer, coreoghrapher and intellectual August Bournonville (Copenhagen 1805-1879), during his educational years in Paris, in order to analyse its project of identity construction, personal and professional as well as social and institutional, based on the sources collected in the Danish archives and their enactment in the memories and cultural history of dance, both at a local and international level.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rita Maria Fabris, University of Turin

Ph.D., è assegnista di ricerca in Discipline dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Torino, dove è anche docente a contratto di Teatro educativo e sociale. I suoi ambiti di ricerca sono: la storia della danza dal Settecento al Novecento, il teatro sociale e la danza di comunità, la valutazione di impatto socio-culturale delle arti performative. Fra le sue pubblicazioni: Il balletto romantico, in J. Sasportes (a cura di), Storia della danza italiana, EDT, Torino 2011; con A. Rossi Ghiglione e A. Pagliarino, Caravan Next. A Social Community Theatre Project. Methodology, Evaluation and Anlaysis, Franco Angeli, Milano 2019. Condirige percorsi formativi e grandi eventi di danza di comunità nell’ambito del progetto ministeriale La Piattaforma ideato da Ass. Didee – arti e comunicazione e Ass. Filieradarte, della quale è presidente. Dal 2015 è membro del comitato direttivo dell’Ass. Nazionale DES (Danza Educazione Società).

Published
2019-12-07
How to Cite
Fabris, R. M. (2019). The Bildungsroman of August Bournonville: Dance studies and identity in motion. Mimesis Journal, 8(2), 67-87. https://doi.org/10.4000/mimesis.1772
Section
Essays