La scena platonica di Anatolij Vasil’ev

Giocare tra le idee

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.1923

Abstract

This essay reconstructs the reception of Plato’s dialogues in the theatrical practice of the Russian director/pedagogue Anatolij Vasil’ev. It will be argued that the former texts represent a fundamental step forward in the development of the philosophy of theatre of the latter. Vasil’ev recovers from Plato his main perspectives on the performance. More precisely, he considers Platonic dialogues as a preparation to an original method: the “ludic theatre”, i.e. an extemporaneous and playful creation that evokes on the scene some mysterious ideas. The paper concentrates then on the reception of Plato’s Meno and Ion, two dialogues that Vasil’ev studied in depth, as well as on some ethical implications of the philosophy of theatre of Vasil’ev.

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Author Biography

Enrico

È cultore della materia di Storia della filosofia antica presso l’Università degli Studi di Trento e Visiting Fellow presso il Centro per le Scienze Religiose della Fondazione Bruno Kessler di Trento. Specialista del pensiero teologico, estetico ed etico antico, si occupa in particolare di Epicureismo e della ricezione della filosofia epicurea in età moderna. È autore di articoli apparsi su riviste scientifiche internazionali (e.g. Apeiron, Cronache Ercolanesi, Elenchos, Méthexis, Philosophie antique, Syzetesis) e del libro Storia delle antiche teologie atomiste (Sapienza Università Editrice, Roma 2017). Presso la webzine «Teatro e Critica», cura il progetto di alta divulgazione scientifica Teatrosofia.

Published

2020-06-23

How to Cite

Enrico. (2020). La scena platonica di Anatolij Vasil’ev: Giocare tra le idee. Mimesis Journal, 9(1), 105–136. https://doi.org/10.4000/mimesis.1923

Issue

Section

Essays