Uova fatali. II

Il sistema scenico-drammatico neosovietico russo negli anni della formazione (1924-1928)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2195

Abstract

This is the second part of an essay aimed at reconstructing the typologies, institutions and structures of the Russian-language theatre-drama production system in the early years of the Soviet State (1924-1928), as well as the activities of the main protagonists who worked in that system at that time. In particular, following the theme of the relations between the Art Theatre and its main Studies, with which the first part closed, this second part considers its stylistic repositioning with respect to the hegemony exercised by the institutions led by Meyerhold, also analysing the productions within which that hegemony reached its apogee in those years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Massimo Lenzi, University of Turin

Massimo Lenzi è nato a Lucca nel 1958. È professore associato di Discipline dello spettacolo presso il Dipartimento StudiUm dell’Università di Torino, dove tiene corsi di Fenomenologia delle arti performative, Fenomenologia dello spettacolo tecnologico e Teoria del teatro. Su «Mimesis Journal» sono già usciti alcuni suoi saggi, fra cui Obrazy, una serie di “profili di registi russi della seconda generazione”. Tra i suoi lavori, i volumi L’istrione iperboreo (1993), Maschere Musiche (2000, con Roberto Tessari) e La natura della convenzione (2004). Ha inoltre pubblicato le raccolte di versi Orfeo (1984), Rime. In figura (1992) e Campi inelisi (1997), nonché traduzioni e versioni di Ejzenštejn, Blok, Vjačeslav Ivanov, Florenskij, Bel’skij, Beketova, Fet, Bal’mont, Tjutčev, Blake, Eminescu, Sergej Isaev e Vygotskij.

Published

2021-06-15

How to Cite

Lenzi, M. (2021). Uova fatali. II: Il sistema scenico-drammatico neosovietico russo negli anni della formazione (1924-1928). Mimesis Journal, 10(1), 5–26. https://doi.org/10.4000/mimesis.2195

Issue

Section

Essays