Il teatro "en travesti" del KTTMCC alias Pumitrozzole

Authors

  • Claudio Grimaldi

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2384

Abstract

Among the numerous gay performers appearing in off and off-off Italian theatres towards the end of the Seventies one group stood out: the flamboyant and diverse KTTMCC (Kollettivo Teatrale Trousse Merletti Cappuccini e Cappelliere, which could loosely be translated by Theatre Kollective Cosmetic bags, Laces, Cappuccinos and Hat boxes). In its brief but intense life the group performed in theatres, crowded public spaces, and tiny dark venues, always proposing outrageously camp political and social statements. The art of Dada and a taste for camp-ish kitsch seemed to have heavily influenced their “actions” and shows. “The sublime from above and the sublime from below coincide”. They appeared onstage in drag, not the polished and hyper-feminine type of drag popular with the mainstream gay bars clientele, but an ironic, trashy and playful one that came from their texts and from a blend of authentic high-end designer outfits, department stores little dresses, fashionable boots, dangerous platform shoes bought in thrift shops, statement costume jewelry and very, very accurately back-combed wigs. In this text, the author proposes a meeting/interview to three of the original members of the collective, Silvio, Guglielmo and Paolo, now living in different Italian cities, to gather useful information on the KTTMCC’s beginnings and on its decade- long “career” which ended with the controversial TV fame of one of its members, Platinette (boku de cû boku de tet).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudio Grimaldi

Claudio Grimaldi inizia la sua carriera artistica e professionale nel gruppo di teatro militante KTTMCC di Parma. Dal 1986 al 2000 lavora per RadioRai come autore e regista, realizzando programmi di docu-fiction (Di scuola napoletana, L’ottobre del ’71), varietà (Foresteria, Volare), e radion- ovelle (Gilgamesh, Villa Musica, Futbòl), per poi approdare al programma di RadioTre Audiobox, diretto da Pinotto Fava. Sempre su RadioTre, nel 1999, per Inaudito di Pino Saulo, cura gli interventi della settimana su: Il Camp, da Oscar Wilde a George Michael. Nel 1990, inizia a lavorare anche nel cinema, come aiuto-regista e casting director, collaborando con Antonio Capuano e con Wilma Labate, Francesca Archibugi, Paolo Sorrentino, Vincenzo Marra, Denis Rabaglia, Guido Lombardi e altri ancora. Nel 1996, a teatro, è autore e regista del monologo eroti-comico Prova orale per membri esterni, interpretato da Lunetta Savino, in scena nei teatri d’Italia per ben cinque stagioni. È stato dialoghista della soap-opera Un posto al sole, ed ha collaborato anche per Vivere e Incantesimo. Fra un contratto e l’altro, è stato progettista per associazioni di promozione culturale della città di Napoli, tra cui Il Calderone e La Chinea. Dal 2015 ha abbandonato il mondo dei media e dello spettacolo. Ora vive a Torino, scrivendo e assistendo gli anziani.

Published

2021-12-02

How to Cite

Grimaldi, C. (2021). Il teatro "en travesti" del KTTMCC alias Pumitrozzole. Mimesis Journal, 10(2), 211–228. https://doi.org/10.4000/mimesis.2384