Il terzo sesso a teatro

Il "femminiello" napoletano e l’estetica del "camouflage"

Authors

  • Massimo Roberto Beato

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2339

Abstract

The rise of a different gender incorporating the feminine and the masculine is a phenomenon occurring in many cultures and in nearly all historical ages, but it assumes unique features in Naples. In fact, the culture of the femminiello is deeply rooted in Neapolitan tradition. It is a tricky figure to categorize as it embeds different forms of sexuality, thus remaining highly distinctive and intimately entwined with the tradition. The essay attempts to illustrate how Neapolitan dramaturgy has treated this remarkable queer figure. It also aims to point out how, in the plays examined, the character of the femminiello has exerted a crucial function in the rising debate on gender minorities, becoming somehow the (Neapolitan) ambassador of the struggle for the emancipation of subjects “outside the sexual norm”.

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Author Biography

Massimo Roberto Beato

Massimo Roberto Beato è dottorando (XXXV Ciclo) in Philosophy, Science, Cognition, and Semiotics, presso l’Università di Bologna, svolge le sue ricerche nell’ambito della sociosemiotica del teatro, concentrandosi sull’analisi delle pratiche teatrali contemporanee, con particolare atten- zione allo statuto cognitivo-passionale dello spettatore nelle esperienze estetico-performative, approfondendo le relazioni intersoggettive e inter-corporee attraverso cui si materializzano emozioni e passioni. Attore e drammaturgo, si occupa di teatro anche a livello professionale. Attualmente, è docente a contratto di Analisi della drammaturgia e Scrittura per il teatro presso l’Accademia Nazionale d’Arte Drammatica “Silvio d’Amico”.

Published

2024-01-22

How to Cite

Beato, M. R. (2024). Il terzo sesso a teatro: Il "femminiello" napoletano e l’estetica del "camouflage". Mimesis Journal, 10(2), 131–147. https://doi.org/10.4000/mimesis.2339