Bagaglino’s Oh Gay!

A homosexual show that doesn’t live up to its title

Authors

  • Andrea Meroni

DOI:

https://doi.org/10.4000/mimesis.2319

Abstract

In 1979 the Italian theatrical production offered plenty of plays centred upon gay themes, whilst television had already been displaying various characters – mostly from the music scene – whose gender identity and sexual orientation were not seen by the public as “traditional”. In the same year, the fifteen-year-old company “Bagaglino”, run by Mario Castellacci and Pier Francesco Pingitore, abandoned the genre of cabaret and started a new course putting on stage a musical comedy called Oh Gay!, trying to take advantage of the huge success of the Italian-French film La cage aux folles. The comedy is about a gay couple involved in the imaginary kidnapping of the Pope and it combines satire about the gloomy situation of Rome in the Years of Lead with a bland mockery of the multiplication of LGBT people in Italy.

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Author Biography

Andrea Meroni

Andrea Meroni (1992) si è laureato in Storia della Musica e dello Spettacolo presso l’Università degli Studi di Milano, nel 2019, con una tesi dal titolo La rappresentazione dell’omosessualità nelle commedie italiane dal 1980 al 1984. Dal 2015 recensisce spettacoli teatrali per conto del magazine online “Cultweek” ed è redattore del sito "CulturaGay.it". Nel 2016 ha diretto il documentario Ne avete di finocchi in casa?, dedicato alla rappresentazione degli omosessuali nel cinema popolare italiano degli anni Settanta e Ottanta, e nel 2018 ha firmato con Enrico Salvatori il documentario Alfredo D’Aloisio, in arte (e in politica) Cohen. Nel 2020 ha pubblicato con Luca Locati Luciani la monografia Quelle come me. La storia di Splendori e miserie di Madame Royale (Varazze, PM Edizioni), dedicata al primo film italiano con un personaggio omosessuale come protagonista.

Published

2021-12-02

How to Cite

Meroni, A. (2021). Bagaglino’s Oh Gay! A homosexual show that doesn’t live up to its title . Mimesis Journal, 10(2), 91–113. https://doi.org/10.4000/mimesis.2319