Performative Nemesis

Writing, bodies and images in the work of Lina Mangiacapre and the Nemesiache

Abstract

The Lina Mangiacapre and Nemesiache research has to be situated in the geography of feminisms of the Seventies and of those that are more engaged on the side of the practices. Starting from 1970, Mangiacapre begins a path that moves from writing to theater to painting to photography, with the aim at creating a unique feminist art-world. This contribution explores Mangiacapre performative activity (Cenerella and Siamo tutte prigioniere politiche) and work as a visual artist and photographer, highlighting the hypothesis of performativity, as a crea-tive action of writing and bodies and as a critical discourse of political imagination.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Giada Cipollone, University of Pavia

Giada Cipollone è assegnista di ricerca presso l’Università di Pavia. Dal 2019 al 2021 è stata post- doc fellow all’IUAV di Venezia nell’ambito del progetto ERC “INCOMMON. In praise of community. Shared creativity in arts and politics in Italy (1959-1979)”. Nel 2018 è stata visiting scholar con la supervisione di David Bate presso la Westminster University of London. È membro del gruppo di ricerca del centro studi “Self Media Lab. Scritture, performance e tecnologie del Sé”, fondato e diretto da Federica Villa e fa parte del comitato direttivo dell’international summer school “La cura della memoria”. I suoi principali interessi di ricerca riguardano: i nessi tra fotografia e performatività, la prospettiva femminista dei performance studies, la questione dell’archivio e della memoria della performance, l’esperienza auto-ritrattistica contemporanea. Il suo primo libro Ritrattistica d’attore e fotografia di scena in Italia (1905-43). Immagini d’attrice dal Fondo Turconi è uscito nel 2020, per Scalpendi editore.

Published
2021-12-02
How to Cite
Cipollone, G. (2021). Performative Nemesis: Writing, bodies and images in the work of Lina Mangiacapre and the Nemesiache. Mimesis Journal, 10(2), 41-53. https://doi.org/10.4000/mimesis.2289