On Vittorio Mathieu’s Aesthetics of Music
DOI:
https://doi.org/10.13135/2704-8195/6303Keywords:
music, Mathieu, nothingness, self-dependence, avant-gardeAbstract
The article deals with two main themes of Vittorio Mathieu’s philosophy of music: the link between being and nothingness and the self-dependence which characterizes the musical work. These aspects are developed through practical examples taken from music, in order to show the concrete plausibility of Mathieu’s theoretical constructions. Moreover, the aesthetic claims of his differential ontology are compared with Pareyson’s theory of formativity and Luhmann’s theory of autopoietic social systems, since both Pareyson and Luhmann (though moving from different perspectives) agree in according a centrale role to the self-making process of artworks. However, Mathieu succeeds in demonstrating that music – differently from other kinds of art – reveals the absolute (not determined by external conditions) autonomy of the creative act. This fact also implies a danger (musicians should not follow the temptation of self-sufficiency), but ultimately signals the ontological power of music.
Downloads
References
Bontadini, Gustavo. 1995. Conversazioni di metafisica. Milano: Vita e Pensiero.
Bontadini, Gustavo. 1995. Saggio di una metafisica dell’esperienza. Milano: Vita e Pensiero.
Bontadini, Gustavo. 1996. Dal problematicismo alla metafisica. Milano: Vita e Pensiero.
Bontadini, Gustavo. 1996. Metafisica e deellenizzazione. Milano: Vita e Pensiero.
Bontadini, Gustavo. 1996. Studi sull’idealismo. Milano: Vita e Pensiero.
Corvino, Francesco. 1956. “Il ‘De nihilo et tenebris’ di Fredegiso di Tours”. Rivista Critica Di Storia Della Filosofia 11, n. 3/4: 273-286.
Croce, Benedetto. 1922. Estetica come scienza dell’espressione e linguistica generale. Bari: Laterza.
Cuozzo, Gianluca. 2013. Dentro l’immagine. Natura, arte e prospettiva in Leonardo da Vinci. Bologna: il Mulino.
Cuozzo, Gianluca. 2019. “Editoriale”. Filosofia, n. 64: 9-11.
Goggi, Giulio. 2003. Dal diveniente all’immutabile. Studio sul pensiero di Gustavo Bontadini. Venezia: Cafoscarina.
Fabro, Cornelio. 2005. La nozione metafisica di partecipazione: secondo San Tommaso D’Aquino. Roma: Edizioni del Verbo Incarnato.
Grion, Luca. 2008. La vita come problema metafisico. Riflessioni sul pensiero di Gustavo Bontadini. Milano: Vita e Pensiero.
Guzzo, Augusto. 1971. “Ricordo di Augusto Rostagni” in In memoria di Augusto Rostagni. Torino: Accademia delle Scienze.
Heidegger, Martin. 2020. Che cos’è metafisica? Tr. it. F. Volpi. Milano: Adelphi.
Heidegger, Martin. 2017. Concetti fondamentali della filosofia aristotelica. Tr. it. G. Gurisatti, Milano: Adelphi.
Heinemann, Frederick Henry. 1939. Essay on the Foundations of Aesthetics. Analysis of aesthetical form. Parigi: Hermann et Cie.
Luhmann, Niklas. 2005. Organizzazione e decisione. Tr. it. G. Corsi. Milano: Bruno Mondadori.
Luhmann, Niklas. 2017. L’arte della società. Tr. it. G. Corsi. Milano-Udine: Mimesis.
Luhmann, Niklas e De Giorgi, Raffaele. 2008. Teoria della società. Milano: Franco Angeli.
Mathieu, Vittorio. 1996. Il nulla, la musica, la luce. Milano: Spirali.
Mathieu, Vittorio. 2002. Le radici classiche dell’Europa. Milano: Spirali.
Mathieu, Vittorio. 2005. La voce, la musica e il demoniaco. Milano: Spirali.
Mathieu, Vittorio. 2019. Trattato di ontologia. Milano-Udine: Mimesis Edizioni.
Mazzantini, Carlo. 1953. “Contributo senza titolo” in La mia prospettiva estetica, a c. dell’Università di Padova, presentazione di Luigi Stefanini, 113-127. Brescia: Morcelliana.
Pagani, Paolo. 2016. L’Essere è Persona. Riflessioni su ontologia e antropologia filosofica in Gustavo Bontadini. Salerno: Orthotes Editrice.
Pareyson, Luigi. 1974. Estetica. Teoria della formatività. Firenze: Sansoni.
Pareyson, Luigi. 1977. I problemi dell’estetica. Milano: Marzorati.
Pareyson, Luigi. 1987. “Augusto Guzzo”. Atti Acc. Lincei Rend. Mor. s. VIII, XLII, n. 5-6: 179-188.
Pareyson, Luigi. 2008. Verità e interpretazione. Milano: Mursia.
Sacchi, Dario. 2007. Lineamenti di una metafisica di trascendenza. Roma: Edizioni Studium.
Sacchi, Dario. 2009. “La presenza di Gustavo Bontadini sulla ‘Rivista di Filosofia Neo-Scolastica’ nella seconda metà del Novecento”. Rivista Di Filosofia Neo-Scolastica CI, 1/3: 217-284.
Schönberg, Arnold. 2008. Manuale di armonia. Tr. it. G. Manzoni. Milano: il Saggiatore.
Spencer-Brown, George. 1979. Laws of form. New-York: E.P. Dutton.
Stefanini, Luigi. Problemi attuali d’arte. Padova: CEDAM.
Stefanini, Luigi. 1949. “Forma formans e forma formata nell’espressione artistica”. Actas del Primer Congreso Nacional de Filosofia 3: 1541-1546.
Stefanini, Luigi. 1953. “Presentazione” in La mia prospettiva estetica, a c. dell’Università di Padova. Brescia: Morcelliana.
Untersteiner, Mario, a cura di. 1979. Parmenide. Testimonianze e frammenti. Firenze: La Nuova Italia Editrice.