Espanol
DOI:
https://doi.org/10.13135/1594-378X/9293Abstract
This article offers a re-reading of Selva Almada’s Chicas muertas (2014) from a perspective that has been overlooked across most of the critical corpus on the work: the political context in which the three feminicides investigated by the author in the narrative took place, that of the transition to democracy in Argentina in the 1980s. The following two questions are addressed: How does Selva Almada problematize the discourse of democracy that prevails in the post-dictatorship Argentinean period in which the text is set? And how do the content and form of her narrative (the theme of feminicide and the process of writing-investigation) point towards alternative political forms to Western “liberal democracy? Through an analysis of Selva Almada’s narrative in dialogue with the decolonial feminist theories of Rita Segato, María Lugones, Breny Mendoza, Sara Ahmed and Mario Blaser among others, we read Chicas muertas as part of a growing wave of feminist literature that plots for “a different transition” (Mendoza 2009).
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).