“Hasta que nos borren del mapa”: la relación espacial en "Cuentos ciertos" de Max Aub
DOI:
https://doi.org/10.13135/1594-378X/10958Abstract
Abstract
To approach Max Aub’s literary legacy is also to approach his diasporic identity. The biographical profile of this author, marked by displacements and exiles, shows the importance that the concepts of “space” and “place” have had in his life experience, which leads us to question the use and function that these concepts have had in his production. To do this, we will rely on some concepts borrowed from the “spatial turn” and the ectopic perspective (Albaladejo), in particular with regard to the “spatial effect” (Cavicchioli) and the “situational script” (Jouve) as structural elements of the Aub diegesis. In particular, we will focus on three stories that belong to the anthology Cuentos ciertos (1965): “Una canción”, “La Ley” and “Enero sin nombre”. Our hypothesis is that the study of space under the magnifying glass of the ectopic and the “spatial turn” can reveal some unprecedented connection between the literary product and the reader’s reception, in addition to highlighting the value of the literary and human legacy of Aub’s work that is still valid.
Keywords: Max Aub; Cuentos ciertos; Spatial Turn; Ectopic Literature; Spatial Effect; Situational Script; Déborah Vukušić
##submission.downloads##
Pubblicato
Fascicolo
Sezione
Licenza
Copyright (c) 2025 Paola Bellomi

TQuesto lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione 4.0 Internazionale.
Gli autori che pubblicano su questa rivista accettano le seguenti condizioni:
- Gli autori mantengono i diritti sulla loro opera e cedono alla rivista il diritto di prima pubblicazione dell'opera, contemporaneamente licenziata sotto una Licenza Creative Commons - Attribuzione che permette ad altri di condividere l'opera indicando la paternità intellettuale e la prima pubblicazione su questa rivista.
- Gli autori possono aderire ad altri accordi di licenza non esclusiva per la distribuzione della versione dell'opera pubblicata (es. depositarla in un archivio istituzionale o pubblicarla in una monografia), a patto di indicare che la prima pubblicazione è avvenuta su questa rivista.
- Gli autori possono diffondere la loro opera online (es. in repository istituzionali o nel loro sito web) prima e durante il processo di submission, poiché può portare a scambi produttivi e aumentare le citazioni dell'opera pubblicata (Vedi The Effect of Open Access).