The revaluation of Cicero in Giuseppe Rensi: an interested twentieth-century portrait

Authors

  • Emidio Spinelli

DOI:

https://doi.org/10.13135/2532-5353/10911

Abstract

This article explores the portrait of Cicero painted by Giuseppe Rensi (1871-1941). Rensi, this paper argues, does not aim at a rigorous or perfect philological reconstruction, but seeks to make Cicero the cornerstone in a peculiar (and original) long history of “Italian skepticism”. Rensi also presents Cicero as an ancient alter ego, and, therefore, as a paradigm of opposition to any form of totalitarian dictatorship, whether against Caesarism in Rome at the end of the I century B.C.E. or against Mussolini’s fascism in Italy in the first part of the XX century

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Author Biography

Emidio Spinelli

Emidio Spinelli (emidio.spinelli@uniroma1.it) è Professore Ordinario di Storia della filosofia antica e Prorettore per il Diritto allo Studio e la Qualità della Didattica presso la “Sapienza”/Università di Roma; è anche Presidente della “Società Filosofica Italiana” e Co-editor della rivista «Elenchos». Numerosi sono i suoi contributi su diversi ambiti del pensiero antico (in particolare sulla tradizione atomistica e scettica), nonché su Giuseppe Rensi e su scritti (editi e inediti) di Hans Jonas.

Published

2024-06-30

How to Cite

Spinelli, E. (2024). The revaluation of Cicero in Giuseppe Rensi: an interested twentieth-century portrait. Ciceroniana On Line, 8(1), 309–324. https://doi.org/10.13135/2532-5353/10911