Disembodied Identity: Patriotism, Gender, and Homosexuality in Francis Poulenc’s Les Mamelles de Tirésias
Abstract
Francis Poulenc’s opéra bouffe Les Mamelles de Tirésias has been frequently characterized by critics and scholars as a light-hearted breath of relief following the Second World War. An analysis of the work in the context of twentieth-century French political discourse on reproduction, however, reveals a strong political subtext to the opera’s farcical story. Additionally, the opera’s irreverent portrayal of gender and sexuality contains many similarities with the composer’s own conflicted sexuality. This paper argues that Poulenc used Les Mamelles de Tirésias to publicly examine these grave issues, albeit in a typically ironic manner.
Identità disincarnata: patriottismo, genere e omosessualità in Les Mamelles de Tirésias di Francis Poulenc
L’opéra bouffe Les Mamelles de Tirésias di Francis Poulenc è stata di frequente caratterizzata da critici e studiosi come uno spensierato respiro di sollievo immediatamente successivo alla Seconda guerra mondiale. Tuttavia, un’analisi dell’opera contestualizzata nella coeva propaganda politica per l’incremento delle nascite rivela un forte legame con tali istanze. Inoltre, il suo irriverente ritratto del genere e della sessualità contiene molte similitudini col personale conflitto d’identità sessuale del compositore. L’articolo tende a dimostrare che Poulenc ha tentato, con Les Mamelles de Tirésias, di esplicitare una riflessione su questi due importanti temi, pur nella sua tipica maniera ironica.
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