"Als ob" and "i als ob nicht": conjunctions and disjunctions between Paul, Franz Rosenzweig and Walter Benjamin
DOI:
https://doi.org/10.13135/2704-8195/3804Keywords:
hos me, factical life experience, Judaism-Christianity, nihilismAbstract
The fact that The Star of Redemption ends with a particular perspective on everyday life and that its last quotation comes implicitly from Paul’s First Epistle to the Corinthians is the preamble to the present work, whose starting point is the “factical life experience” – to say it with Heidegger – of Paul and Franz Rosenzweig with their opposite conversions, summed up respectively by the different concepts of metanoia and teshuvah. Through the lens of Rosenzweig’s life and thought this paper focuses on Paul’s historical-theological paradox, which is based on two passages from the First Epistle to the Corinthians (17-24 and 29-31). From Paul’s theology the analysis eventually moves on to involve all Christians and Christ himself. The second part of the paper touches on Walter Benjamin’s Theological-Political Fragment, trying to underline its unexpressed – ausdruckslos in Benjamin’s terms – Jewish character with the same methodological approach used in the first part, which employs Rosenzweig’s thought as a guide to the analysis.
Downloads
References
G. Agamben, Il tempo che resta. Un commento alla Lettera ai Romani, Torino, Bollati Boringhieri, 2000.
S. Bellanda, Filologia della salvezza e logica messianica. “Il tempo che resta” di Giorgio Agamben, in San Paolo e la filosofia del Novecento, a cura di C. Scilironi, Padova, Cleup, 2004, pp. 241-266.
W. Benjamin, Schriften, 2 voll., Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1955.
W. Benjamin, Appendice a Sul concetto di storia (1974), tr. it. di G. Bonola e M. Ranchetti, in Idem, Opere complete, vol. VII, Scritti 1938-1940, a cura di R. Tiedemann e H. Schweppenhäuser, ed. it. a cura di E. Ganni, Torino, Einaudi, 2006, p. 507.
W. Benjamin, Il dramma barocco tedesco (1928), tr. it. di F. Cuniberto, in Idem, Opere complete, vol. II, Scritti 1923-1927, a cura di R. Tiedemann e H. Schweppenhäuser, ed. it. a cura di E. Ganni, Torino, Einaudi, 2001.
W. Benjamin, Per la critica della violenza (1921), tr. it. di R. Solmi, in Idem, Opere complete, vol. I, Scritti 1906-1922, a cura di R. Tiedemann e H. Schweppenhäuser, ed. it. a cura di E. Ganni, Torino, Einaudi, 2008, pp. 467-488.
W. Benjamin, Frammento teologico-politico (1955), tr. it. di G. Agamben, in Idem, Opere complete, vol. I, Scritti 1906-1922, a cura di R. Tiedemann e H. Schweppenhäuser, ed. it. a cura di E. Ganni, Torino, Einaudi, 2008, p. 512.
G. Bensussan, État et éternité chez Franz Rosenzweig, in La pensée de Franz Rosenzweig. Actes du Colloque parisien organisé à l’occasion du centenaire de la naissance du philosophe, a cura di A. Münster, Paris, Presses Universitaires de France, 1994, pp. 137-147.
G. Bensussan, Le temps messianique. Temps historique et temps vécu, Paris, Vrin, 2001.
P. Bojanić, Violenza e messianismo, tr. it. a cura di G. Petrarca, prefazione di M. Ferraris, Milano-Udine, Mimesis, 2014.
G. Bonola, La vera struttura del futuro. Lo Heute di F. Rosenzweig, un antecedente per W. Benjamin, in “Filosofia e teologia”, XIV (2000), n. 2, pp. 268-288.
M. Cacciari, Icone della legge, Milano, Adelphi, 1985.
B. Casper, La sfida di Franz Rosenzweig al pensiero cristiano, tr. it. di S. Sorrentino, in “Filosofia e teologia”, XIV (2000), n. 2, pp. 245-255.
D. Cohen-Levinas, Politique du reste chez Franz Rosenzweig, in “Les Études philosophiques”, 2009/2, n. 89, pp. 219-227.
P. De Benedetti, Quale Gesù. Una prospettiva marrana, Brescia, Morcelliana, 2014.
P. De Benedetti, M. Giuliani, Saper attendere. Il messia come speranza, Brescia, Morcelliana, 2017.
F. Desideri, Walter Benjamin, il tempo e le forme, Roma, Editori Riuniti, 1980.
F. Desideri, Catastrofe e redenzione. Benjamin tra Heidegger e Rosenzweig (1983), in Idem, La porta della giustizia. Saggi su Walter Benjamin, Bologna, Pendragon, 1995.
D. Di Cesare, Grammatica dei tempi messianici, Firenze, Giuntina, 2011.
D. Di Cesare, Israele. Terra, ritorno, anarchia, Torino, Bollati Boringhieri, 2014.
G. Guerra, Epifanie del dopodomani. Tipologie messianiche da S. Paolo a Benjamin (2001), in Idem, Spirito e storia. Saggi sull’ebraismo tedesco 1918-1933, prefazione di M. Ponzi, Roma, Aracne, 2012, pp. 71-102.
G. W. F. Hegel, Frammento di sistema del 1800 (1907), in Idem, Scritti teologici giovanili, tr. it. di N. Vaccaro ed E. Mirri, a cura di E. Mirri, Napoli, Guida, 1972, pp. 461-479.
G. W. F. Hegel, La scienza della logica (1812-1816), 2 voll., tr. it. di A. Moni, revisione di C. Cesa, Roma-Bari, Laterza, 1981.
G. W. F. Hegel (?), F. W. J. Schelling (?), F. Hölderlin (?), Il più antico programma di sistema dell’idealismo tedesco (1917), tr. it. a cura di L. Amoroso, Pisa, ETS, 2009.
M. Heidegger, Fenomenologia della vita religiosa (1995), tr. it. di G. Gurisatti, Milano, Adelphi, 2003.
Imitazione di Cristo, tr. it. di C. Vitali, introduzione di E. Zolla, Milano, Rizzoli, 1974.
U. Hortian, Zeit und Geschichte bei Franz Rosenzweig und Walter Benjamin, in Der Philosoph Franz Rosenzweig (1886-1929). Internationaler Kongreß Kassel 1986, 2 voll., a cura di W. Schmied-Kowarzik, München, Karl Alber, 1988, vol. II, pp. 815-827.
E. Jacobson, Metaphysics of the Profane. The Political Theology of Walter Benjamin and Gershom Scholem, New York, Columbia University Press, 2003.
F. Kafka, Il silenzio delle sirene. Scritti e frammenti postumi (1917-1924), tr. it. a cura di A. Lavagetto, introduzione di G. Herling, Milano, Feltrinelli, 1994.
I. Kant, Critica del Giudizio (1790), tr. it. di A. Gargiulo, Roma-Bari, Laterza, 1997.
I. Kajon, Profezia e filosofia nel Kuzari e nella Stella della redenzione. L’influenza di Yehudah Ha-Lewi su Franz Rosenzweig, Padova, CEDAM, 1996.
F. Lipparini, Parlare in lingue. La glossolalia da san Paolo a Lacan, Roma, Carocci, 2012.
M. Löwy, Romanticismo, messianismo e marxismo nella filosofia della storia di Walter Benjamin (1998-1999), tr. it. di D. Messina, in “Discipline filoso-fiche”, X (2000), n. 1, p. 217.
S. Mosès, Walter Benjamin und Franz Rosenzweig, in “Deutsche Vierteljahrsschrift für Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte”, LVI (1982), n. 4, pp. 622-640.
S. Mosès, La storia e il suo angelo. Rosenzweig, Benjamin, Scholem (1992), tr. it. di M. Bertaggia, Milano, Anabasi, 1993.
A. Neher, L’essenza del profetismo (1972), tr. it. di E. Piattelli, presentazione di R. Fabris, Genova, Marietti, 1984.
A. Neher, Chiavi per l’ebraismo (1977), tr. it. di E. Piattelli, introduzione di T. Federici, Genova, Marietti, 1988.
F. Nietzsche, La gaia scienza (1882)
G. Petrarca, Nel vuoto del tempo. Rosenzweig, Hegel e lo shabbàt, prefazione di V. Vitiello, Milano, Jaca Book, 2015.
G. Petrarca, La Legge e l’“ostinazione ebraica”: Franz Rosenzweig interprete di Paolo. Una prospettiva teologico-politica su Rm 9-11, in “Teoria”, XXXVII (2017), n. 1, pp. 187-197.
B. Pollock, Franz Rosenzweig’s Conversions. World Denial and World Redemption, Bloomington, Indiana University Press, 2014.
Franz Rosenzweig, Bildung und kein Ende
F. Rosenzweig, Lettere sul cristianesimo, la missione agli ebrei, e il sionismo, tr. it. di G. Bonola, in Idem, La Scrittura. Saggi dal 1914 al 1929, a cura di G. Bonola, Roma, Città Nuova, 1991.
F. Rosenzweig, La stella della redenzione (1921), tr. it. a cura di G. Bonola, Milano, Vita e Pensiero, 2005.
F. Rosenzweig, L’essenza dell’Ebraismo (1984), in Idem, Che cosa significa essere ebrei, tr. it. di N. Zippel, Roma, Lit Edizioni, 2015.
G. Rossé, V. Vitiello, Paolo e l’Europa. Cristianesimo e filosofia, Roma, Città Nuova, 2014.
G. Scholem, Walter Benjamin. Storia di un’amicizia (1975), tr. it. di E. Castellani e C. A. Bonadies, Milano, Adelphi, 2008.
B. Spaventa, Logica e metafisica (1911), in Idem, Opere, a cura di F. Valagussa, Milano, Bompiani, 2008.
J. Taubes, Il nichilismo come politica mondiale e il messianismo estetizzato: Walter Benjamin e Theodor W. Adorno, in Idem, La teologia politica di San Paolo. Lezioni tenute dal 23 al 27 febbraio 1987 alla Forschungsstätte della Evangelische Studiengemeinschaft di Heidelberg (1993), tr. it. di P. Dal Santo, Milano, Adelphi, 1997, pp. 133-143.
I. Wohlfarth, “Sempre radicale, coerente mai...”. Rilettura del “Frammento teologico-politico”, in Caleidoscopio benjaminiano, a cura di E. Rutigliano e G. Schiavoni, Roma, Istituto Italiano di Studi Germanici, 1987, pp. 265-287.