Da corpo a corpo. Sguardi di fantascientiste sulle trasformazioni dell’umano
DOI:
https://doi.org/10.13135/2704-8195/11200Keywords:
Body, incarnation, human-non-human, cyborg, feminismAbstract
When does a human body cease to be human? And what is the limit (assuming that there is a limit, and that it is measurable) between what is human and what is not (not yet or no longer)? Does the female gaze on bodies transformed through cyborg grafts and connected via neural networks differ from the male gaze?
This contribution aims to answer this and other questions, tracing a path starting from the British Mary Shelley and the Creature (not monster) she conceived, touching upon exemplary texts by great science fiction writers of the 20th century Catherine Moore and James Tiptree Jr. alias Alice Sheldon, and again, between science fiction and visionary feminism, by Pat Cadigan (all American authors), to reach the new century arriving at the works of women who navigate and rejuvenate genres such as the Italian Francesca Cavallero.
Downloads
References
Arendt, Hannah. 1989. Vita activa. La condizione umana. Milano: Bompiani
Cadigan, Pat. 1998. Sintetizzatori umani. Tr. it. Giuliana Giobbi. Milano: Shake Edizioni Underground
Cavallero, Francesca. 2019. Le ombre di Morjegrad, Milano: Mondadori Urania
–––. 2023. “Metamorfosi, ibridazioni, alienità. Fantaxía 2023”. 16 giugno 2023 https://www.francescacavallero.it/blog-parallax/
Coci, Laura. 2022. “Deus non negat infundere mentem. Di golem, homunculi, creature…”. Un’ambigua utopia, n. 12: 46-53
Giorello, Giulio. 2004. Prometeo, Ulisse, Gilgameš. Figure del mito. Milano: Raffaello Cortina Editore
Grossman, Vasilij. 2020. “La Madonna Sistina”. Tr. it. Claudia Zonghetti. In Grossman, Vasilij, Il bene sia con voi!, 42-51. Milano: Adelphi
Guanzini, Isabella. 2022. “Nascere di nuovo. Profezia e anarchia delle generazioni” in Guanzini,
Isabella, e Melandri, Giovanna, Come ripartire, 7-38, 72-73. Genova: Il melangolo
Haraway, Donna J. 2018. “Un manifesto per Cyborg: scienza, tecnologia e femminismo socialista
nel tardo Ventesimo secolo”. Tr. it. Liana Borghi. In Haraway, Donna, Manifesto cyborg. Donne, tecnologie e biopolitiche del corpo, 39-101. Milano: Feltrinelli
Le Guin K., Ursula K. 1979. “Introduzione”. Tr. it. Giampaolo Cossato e Sandro Sandrelli. In James Tiptree Jr., "Racconti di un vecchio primate". Robot, n. 38: 4-7
Levi, Primo. 1966. “Primo Levi si sente scrittore ‘dimezzato’”, intervista di Edoardo Fadini. L’Unità, 4 gennaio 1966, 18
Moore, Catherine L. 1944. No woman born https://hell.pl/agnus/anglistyka/2211/C. L. Moore – No Woman Born.pdf
–––. 1991. “Fra tutte le donne nate”. Tr. it. Delio Zenoni. In Asimov, Isaac, Charles G. Waugh e Martin H. Greenberg, a cura di. Il grande libro della Fantascienza. L’età dell’oro. Romanzi brevi degli anni ’40, 275-317. Milano: Interno Giallo
Pergameno, Sandro. 1980. “I robot” in Pergameno, Sandro, a cura di. Robotica. I migliori romanzi e racconti della fantascienza di tutti i tempi su robot, androidi e macchine pensanti, I-XXI. Milano: Editrice Nord
Prezzo, Rosella. 2023. Trame di nascita. Tra miti, filosofie, immagini e racconti. Bergamo: Moretti&Vitali
Shelley, Mary. 1992. Frankenstein. London: Penguin
–––. 2018. Frankenstein. Tr. it. Sara Noto Goodwell, a cura di. Torino: Lindau
Tiptree, James, Jr [Sheldon, Alice]. 1973. The girl who was plugged in https://docplayer.net/196345-The-girl-who-was-plugged-in.html
–––. 1978. “La ragazza collegata”. Tr. it. Roberta Rambelli. In Asimov, Isaac, a cura di. I Premi Hugo 1955-1975, 809-840. Milano: Editrice Nord
Vallorani, Nicoletta. 2018. “Riordinare il caos” in Shelley, Mary, Frankenstein. Tr. it. Sara Noto Goodwell, a cura di, 5-12. Torino: Lindau
Vantini, Lucia. 2019. “La nascita, tra promessa e debito” in Zucal, Silvano, e Vantini, Lucia, Nascere, 69-136. Assisi: Cittadella Editrice
Zucal, Silvano. 2019. “Abitati dall’aurora” in Zucal, Silvano, e Vantini, Lucia, Nascere, 7-68. Assisi: Cittadella Editrice
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Laura Coci
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License